Beneteau Oceanis 35.1 – komfort i stilren förpackning
Stor rymd, smarta funktioner och många inredningsalternativ. Här får vi allt serverat i en uppdaterad stilren fransk förpackning till ett lockande pris.
Beneteau är världens största fritidsbåtvarv. Det märks inte minst på att de ständigt ligger i framkant när det gäller att ta fram nya modeller med uppdaterade lösningar och att de ständigt är i jakt på att anpassa sina modeller efter marknadens önskemål.
Men trots stor produktion så har de en svårslagen förmåga att forma sina båtar efter kundens specifika användningsområden.
Räta linjer ger stora utrymmen och targabåge borgar för säker och komfortabel segling.
Nya Oceanis 35.1 är ett gott exempel på det. Den kan till exempel anpassas för ett par med ambititiösa önskemål om rymlighet och spatiöst pentry eller för en familj som prioriterar fler hytter och sittplatser. Kort och gott väljer man mellan ett stort pentry längs styrbordssidan eller ett mer kompakt L-pentry vid nedgången. Samt mellan en eller två soffor i salongen och mellan en eller två sovkabiner i aktern.
Benetau Oceanis 35.1 är skapad för det båtliv som de flesta eftersöker och lever – snarare än för det långseglingsäventyr som de flesta bara drömmer om. Detta är receptet för lågt pris, snygg design och hög komfort.
Fokus ligger på okomplicerad och njutbar segling som inte sker på bekostnad av familjens komfort. Till exempel tar en targabåge hand om storskotet, vilket ger en sittbrunn som är ren från skot och där risken för att någon till exempel ska få bommen i huvudet är så gott som eliminerad.
Det breda skrovet med två skarpa slag i aktern borgar för stor styvhet och god stabilitet. Två rattar ger en bred gång genom sittbrunnen och taljan till häckstaget sitter på sidan för att ge fri access till den nedfällbara badplattformen. För ytterligare ökad säkerhetskänsla och stabilitet finns två roder och de lär inte tappa greppet i första taget.
Targabåge ger enklare, större och stabilare sprayhood.
Tofterna i sittbrunnen är snarare att likna vid två soffor och i mitten finns ett stort fast bord med stuv. Tack vare targabågen slipper man kapellbågar och får en lätthanterlig men väldigt stor sprayhood. En trevlig detalj är att targabåten döljer ett antal spotlights som ökar användningsområdet för sittbrunnen.
Det finns tre kölalternativ. Antingen en djup köl på 1,85 m med T-bulb eller den cruisigare modellen på 1,40 m. Det finns också en uppfällbar variant för naturhamnsälskaren där djupgåendet kan bli så grunt som 1,15 m.
En lång och bred och snällt vinklad trappa leder ner under däck och här levererar Beneteau en stilmässig motsats till 80- och 90-talens mörka, murriga och ofta trånga interiörer.
Nu tar man tillvara på varje skrymsle för att maximera de inre måtten och skrovet har både lång vattenlinje och snudd på raka skrovsidor för att ytterligare maxa volymen. Ljusinsläppen och utsikten är överlägsen dåtidens båtar och inredningen andas modernt mode snarare än skepparkrans och pipa. Strikt funkis mot jugend.
Den lyxigaste hytten ligger i förpiken och är separat från salongen. Men tack vare att det finnns två dörrar som dessutom går att skjuta i sidled så upplevs båten som extra ljus och luftig.
På den långa listan av valmöjligjheter står bland annat fyra typer av inredningsalternativ och färgmässigt erbjuds alltifrån vita väggar till mörk och mysig mahogny eller frisk ljus ek. Det finns också ett antal tyger att välja på.
I tider då båtfolket alltmer låter stressen styra livsvalen (läs köp av motorbåt) så måste segelbåtstillverkarna locka med något nytt. Beneteau Oceanis 35.1 ger en enkel entré till härliga seglingsupplevelser samtidigt som den till synes levererar prisvärd komfort till familjen.
Beneteau Oceanis 35.1
Längd: 10,45 m
Längd vattenlinje: 9,70 m
Bredd: 3,72 m
Djupgående: Centerbord 1,15-2,30 m. Fast köl 1,45-1,85 m
Vikt: 5 533 kg
Ballast: 1 825 kg (fast köl) eller 2 151 kg (centerbordsköl)
Vatten: 130 – 200 L
Bränsle: 130 L
Storsegel: 27,5 kvm
Genua: 26,72 kvm
Fock: 25,5 kvm
Gennaker: 83,45 kvm
Masthöjd (höjd över havet): 15,45 m
Pris: 1 395 000 kr
Mer info: Yachtsale.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…