Arena Vattnet: Ett framtidens sjösportcenter för alla
”På sjön finns det plats för alla” är ledordet i projektet Arena Vattnet. Men sjön måste också vara tillgänglig för alla och då behövs stora satsningar. I ett tvåårigt arbete har man tagit fram förslag på framtidens klubbhus och sjösportscenter som ska göra vattnet tillgänglig för fler.
Medan sim-, fotboll eller hockeyklubbar har sina tydliga platser i samhällsplaneringen är det långt ifrån samma självklarhet för de vattenburna idrotterna. Detta är något som idrottsförbunden för segling, kanot, issegling, rodd och motorsport på vattnet länge velat råda bot på. Man har därför under ett projekt som sträckt sig över två års tid och fått namnet Arena Vattnet tagit fram ett koncept där idrott på sjön ska kunna blomstra.
Idén är egentligen ganska enkel. En samlingsplats för flera olika idrotter på vatten, dels för utbyte mellan disciplinerna men också för att göra det ekonomiskt gångbart.
– Om vi samarbetar och lägger ihop våra resurser och styrkor kan vi skapa anläggningar som erbjuder ett större utbud och som blir mer involverade i samhället och i det offentliga rummet, säger Anette Önerud, projektledare för Arena Vattnet.
I takt med att intresset för sporterna i takt med den ökade trenden kring friluftsliv har köerna för att kunna vara med vattensportsklubbar också vuxit. Oftare vill man satsa mer men begränsas av de förutsättningar som till exempel ett klubbhus har.
Projektet ska också öppna dörrar för en ny målgrupp.
– De som saknas inom vattensporten generellt är personer från socioekonomiskt svagare områden. Tanken med projektet är bland annat att bidra till förändring och göra vattnet tillgängligt för fler.
Men hur kan det komma att se ut i praktiken?
Materialet som tagits fram är ingen färdig byggplan utan snarare ett koncept för hur anläggningar som dessa skulle kunna planeras och därefter nyttjas. I ett pressmeddelande i samband med att projektet nu presenteras skriver man såhär:
”Ute på vattnet finns det gott om plats för alla som vill utöva idrott, motion eller friluftsliv. Men då krävs förutsättningar för att enkelt ta sig dit och det krävs anläggningar som är anpassade för att ta emot såväl nybörjare som rutinerade idrottare, motionärer och spontana besökare”.
Tanken är att klubbar, kommuner och andra aktörer ska kunna använda det framtagna materialet för att diskutera och hitta lösningar som passar just deras användningsområden.
Låter det spännande? Hela materialet går att hitta här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…