Allsvensk premiär – Ekoln vann överlägset i lätta och luriga vindar
Efter en hård och jämn kamp i grundomgången kopplade Ekolns Segelklubb från Uppsala greppet om medaljseglingen som de vann i överlägsen stil.
Ekolns Segelklubb från Uppsala vann första deltävlingen i Allsvenskan i segling som avgjordes i Strängnäs. Ekolns var bästa lag in i finalen där de sex bästa klubbarna, av totalt 18, gjorde upp om medaljerna. Och de vann finalen i överlägsen stil i svårseglade, mycket lätta och röriga vindar.
– Vi i det här laget har seglat Allsvenskan många gånger tidigare men aldrig vunnit, så det här känns jättekul, säger Ekolns rorsman Reine Svensson.
Förutom Reine Svensson bestod laget av Tony Karlsson, Sebastian Barg, Ebba Skarin och Alma Melén.
Helgens seglingar i Strängnäs har bjudit på strålande sommarväder, men svårseglat med stökiga och vridiga vindar. För Uppsalaklubben som har sina hemmavatten på Ekoln, där förhållandena påminner om hur det varit i helgen på Ulvhällsfjärden, har det varit som att segla på hemmaplan.
– Här har det varit lite som vi har det hemma på Ekoln. Och det har gynnat oss, säger Reine Svensson.
Under grundomgången var det Stenungsund som började bäst. Men hemmaklubben Strängnäs SS och Ekoln visade, ju längre tiden, led att de skulle vara i topp. När grundomgången var klar var Ekolns SK i ledningen, med Strängnäs som tvåa.
– I finalen var det lite stökigt innan starten med mycket vrid. Vi tog en liten chansning att starta vid startfartyget. Vi fick precis plats och kom iväg riktigt bra. Vi har startat lite dåligt i en hel del kappseglingar, så det kändes jätteskönt att vi gjorde bästa starten i sista seglingen, berättar Reine Svensson.
Efter Ekoln var det KSSS, med Urban Nyhammar, Claudia Söderberg, Lova Barthelson, Martin Sundelin och Viking Kjellström, som gjorde ett bra race i finalen och kom tvåa i mål. Därmed gick de förbi Strängnäs i totalen och blev tvåa även där.
Strängnäs, med Peter Barmforth, Wanja Berg, Kristoffer Elffors, Andreas Emmoth och Filippa Emmoth, slutade på tredje plats i totalen.
Foto: Daniel Stenholm.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…