2007 års båtnyheter och trender
Framtidens båtar blir större och de erbjuder bättre komfort. Det är två trender som kan ses på den största Scandinavian Boat Show någonsin. Av de 121 motorbåtar och 57 segelbåtar som ställs ut har ett 20-tal båtar Sverigepremiär på Scandinavian Boat Show och två båtar har världspremiär. Mässan öppnar den åttonde november på Stockholmsmässan.
Scandinavian Boat Show 2006 bara växer. Årets mässa blir för tionde året i rad Nordens största inomhusmässa under hösten. Här bjuds bland annat på två världspremiärer och ett 20-tal Sverigepremiärer samt en hel del spännande nya tillbehör.
Mässans största båt
– En trend är att båtarna blir större. För bara 5-10 år sedan var en 32 fots båt stor. I dag kan vi se att båtarna är från 32 fot och uppåt. Att ha en båt över 40 fot är inget ovanligt. Båtarna har också blivit betydligt bekvämare. I de riktigt stora båtarna får man lite av ”lägenhetskänsla”. De har ofta ett stort pentry med mikro, frys och andra finesser. Badrummet är praktiskt och läckert inrett med separat duschutrymme och en snyggt designad och ljus inredning. Vi har till exempel en segelbåt som är 54 fot lång, nästan 17 meter, och som väger 26 ton. Det är den största segelbåten någonsin på mässan och i den finns det mesta man kan önska sig, understryker Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
ökat intresse för båtlivet
Att båtintresset i Sverige ökar råder det inget tvivel om. De senaste årens somrar har varit gynnsamma och det ekonomiska klimatet likaså. Mässan är också redan (i början av september) fylld till bredden med 121 motorbåtar och 57 segelbåtar. Under de fem dagarna, den 8 – 12 november, visas förutom stora båtar även motorer, båttillbehör, segel och andra nya marina produkter.
Enklare hantering
En annan trend som gäller segelbåtar är att de stora båtarna blir enklare att hantera till sjöss. En 40-fots segelbåt kan ganska lätt hanteras av två personer och i nödfall av en person. Numera finns också minst ett par olika alternativ om man till exempel vill ha en kort ”cruisingköl” eller en längre ”racingköl”. Generellt för både segel- och motorbåtar är att de blir ljusare invändigt med rundare och mer designade detaljer och de håller en bättre kvalitet. Många båtskrov byggs i Epoxy med modern vakumteknik, vilket gör att de till exempel inte kan få böldpest säger Thomas Sandberg.
Nya båtar
Bland motorbåtsnyheterna kan märkas: Apreamare 45 Comfort,
Glastron GS 269, Delta 40 (världspremiär), Askeladden Z8, Chris Craft 33, Sarnico Spider, Fjord 39 (världspremiär), Norstar 350, Sailfish 26 och Suntrip 750.
Nyheter på segelbåtssidan är det också gott om, som till exempel: Oceanis 40, Delphia 33, Maxi 1300, Sun Odyssey 36i och 39DS, Bavaria 40 Ocean, First 34.7, Hanse 430, Greenheart 31, Hallberg-Rassy 54, Najad 440 AC och Swede Star 370.
Boat of the Show
Sailboat of the Show och Motorboat of the Show går i år för nionde gången. En jury med nordiska båtjournalister utser mässans segelbåt och mässans motorbåt. Torsdagen den 9 november offentliggörs vilka fem segel- respektive motorbåtar som nominerats. Prisutdelningen sker fredagen den 10 november klockan 18.00.
För mer information:
Thomas Sandberg, projektledare, 08-749 44 94, thomas.sandberg@stofair.se
Erik Rådström, huvudansvarig för båtmässorna,
08-749 44 10, erik.radstrom@stofair.se
Mats Hagman, pressansvarig, 070-628 12 10, mats.hagman@informedia.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…