Elektrisk enhjuling istället för hopfällbar hoj
Vi har sett otaliga exempel på hopfällbara cyklar för båtbruk. Men de är ofta både otympliga och tråkiga att färdas på.
Vi har testat ett roligare alternativ – en elektrisk enhjuling.
Den nya uppfinningen heter Monowheel och kan enkelt beskrivas som en Segway i miniformat. Den fungerar på samma sätt, alltså att den åker framåt om man lutar sig framåt och bromsar eller åker bakåt om man lutar sig bakåt.
Det fina för båtmänniskor är att den knappt tar upp någon plats alls ombord. Den väger 13 kg, toppar 16 km/h och ska klara 30 km på en laddning. Den klarar de flesta underlag och när det mot förmodan tar stopp kan man enkelt bära den i det integrerade handtaget på toppen.
Plus eller minus, beroende på hur man är lagd, är att den drar rejält med uppmärksamhet.
Men den stora frågan är hur svår den är att framföra. Jag testade i Visby hamns folkvimmel en varm sommardag och fick ganska snabbt in tekniken.
”Svänga på höfterna”
Det bökigaste momentet är till en början att komma igång, alltså att kliva ombord och komma iväg. Jag tog först en kompis till hjälp som stöd och började hjälpligt glida framåt. Efter bara några sekunder klarade jag faktiskt att hålla balansen och åka rakt fram. Men när jag skulle vända uppstod problem. Av ren instinkt vill man ju luta sig inåt i kurvorna, precis som man gör i cykling eller skidåkning. Men det ska man snabbt vänja sig av med. Här handlar det om att stå upprätt, med raka ben och istället svänga med höfterna.
Jag ”simmade” mig igenom de första kurvorna men kom snart underfund med att om jag bara slappnar av i kroppen och drar igång sambahöfterna och tittar åt sidorna och inte ner på marken, så flyter det hela på ganska bra.
Tio minuters träning
Efter tio minuters träning kände jag mig tillräckligt bekväm med tekniken för att ge mig in bland glassätare och barnvagnsknuffare på Visbys hamnplan, och i princip alla jag passerade vände på huvudet.
Det är helt klart ett häftigt sätt att färdas. Det känns lite som att sväva fram, det går ganska snabbt och helt ljudlöst. Det sägs att Monowheelern ska klara de flesta underlag, och jag kan intyga att den forcerar asfalt, kullersten och bryggor utan problem.
Är den då värd sina 10 000 kr?
Ja, om man tröttnat på hopfällbara cyklar, tycker det är för långsamt och trist att promenera och gärna drar blickar till sig.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…