Elektrisk enhjuling istället för hopfällbar hoj
Vi har sett otaliga exempel på hopfällbara cyklar för båtbruk. Men de är ofta både otympliga och tråkiga att färdas på.
Vi har testat ett roligare alternativ – en elektrisk enhjuling.
Den nya uppfinningen heter Monowheel och kan enkelt beskrivas som en Segway i miniformat. Den fungerar på samma sätt, alltså att den åker framåt om man lutar sig framåt och bromsar eller åker bakåt om man lutar sig bakåt.
Det fina för båtmänniskor är att den knappt tar upp någon plats alls ombord. Den väger 13 kg, toppar 16 km/h och ska klara 30 km på en laddning. Den klarar de flesta underlag och när det mot förmodan tar stopp kan man enkelt bära den i det integrerade handtaget på toppen.
Plus eller minus, beroende på hur man är lagd, är att den drar rejält med uppmärksamhet.
Men den stora frågan är hur svår den är att framföra. Jag testade i Visby hamns folkvimmel en varm sommardag och fick ganska snabbt in tekniken.
”Svänga på höfterna”
Det bökigaste momentet är till en början att komma igång, alltså att kliva ombord och komma iväg. Jag tog först en kompis till hjälp som stöd och började hjälpligt glida framåt. Efter bara några sekunder klarade jag faktiskt att hålla balansen och åka rakt fram. Men när jag skulle vända uppstod problem. Av ren instinkt vill man ju luta sig inåt i kurvorna, precis som man gör i cykling eller skidåkning. Men det ska man snabbt vänja sig av med. Här handlar det om att stå upprätt, med raka ben och istället svänga med höfterna.
Jag ”simmade” mig igenom de första kurvorna men kom snart underfund med att om jag bara slappnar av i kroppen och drar igång sambahöfterna och tittar åt sidorna och inte ner på marken, så flyter det hela på ganska bra.
Tio minuters träning
Efter tio minuters träning kände jag mig tillräckligt bekväm med tekniken för att ge mig in bland glassätare och barnvagnsknuffare på Visbys hamnplan, och i princip alla jag passerade vände på huvudet.
Det är helt klart ett häftigt sätt att färdas. Det känns lite som att sväva fram, det går ganska snabbt och helt ljudlöst. Det sägs att Monowheelern ska klara de flesta underlag, och jag kan intyga att den forcerar asfalt, kullersten och bryggor utan problem.
Är den då värd sina 10 000 kr?
Ja, om man tröttnat på hopfällbara cyklar, tycker det är för långsamt och trist att promenera och gärna drar blickar till sig.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…