Candela P12 – ”Redo för passagerartrafik inom väldigt kort”

Allt gott och enligt förväntningarna. Så lyder rapporten efter första riktiga provturen med nya eldrivna och foilande passagerarbåten Candela P12 Nova.

Candela-P12-Nova-Inledning
Vägen hit var krokig men nu pekar det mesta på att Candela P12 ska transportera sina första passagerare i höst.

Futuristisk design, eldrift och bärplan. Det är huvudingredienserna i nya Candela P12 Nova som nu har klarat av sin första provtur mellan hållplatserna Klara Mälarstrand (Stadshuset) och Ekerö centrum (Tappström). Och som dessutom hann med att ladda batterierna vid testtillfället.

Inte direkt överraskade

– Det gick som förväntat vilket kanske inte var direkt överraskande då vi har förfinat, förbättrat och testat prototyper länge nu men ändå – det är glädjande att det avlöpte väl, säger Mikael Mahlberg, marknads- och kommunikationschef på Candela.

Som Skippo tidigare har rapporterat så kommer denna foilande passagerarbåt med löfte om att revolutionera vattentransporter i stadsmiljöer världen över. Inte minst genom att ett elektriskt alternativ till fossildrivna fartyg.

Precis som planerat höll man stadiga 18 knop och ”god foilingfart” över Riddarfjärden. Ute på fritt vatten från Stora Essignen och utåt ökade man till 25 lika stadiga knop. I trånga och mer känsliga passager får man nöja sig med 8 knop.

Lättdriven även i deplacementfart

– Det är i deplacementfart som det smäckra katamaranskrovet kommer till sin rätt då båten är lättdriven även i farter upp till 8 knop. Trögt går det bara den korta stund som man befinner sig i registret mellan 8 och 16 knop. Därefter lyfter hon på sina bärplan igen, rapporterar Mahlberg.

Candela-P12-full-foiling
Candela P12 i full foiling och snart redo för linjetrafik mellan hållplatserna Klara Mälarstrand (Stadshuset) och Tappström (Ekerö centrum).

Vägen till den färdiga produkten har dock varit allt annat än spikrak. Bland bakslagen noteras bland annat en inställd testkörning med inbjudna politiker och makthavare på grund av tekniska fel. Likaså var det svårare att vinna upphandlingen om trafiken på linje 89 mellan Tappström på Ekerö in till Klara Mälarstrand i Stockholm svårare att vinna än man först anade. Den saken är fortfarande inte klar. Den trafik som kommer igång i höst är en så kallad pilotlinje.

Skarpt läge i höst

Nu pekar dock det mesta på att Candela P12 ska transportera sina första passagerare nu i höst. Exakt när är dock fortfarande inte tillkännagivet.