Candela P12 – grus i maskineriet för nya foilande färjan
Förseningar i omgångar kan ställa till det för Candela som fortfarande hoppas vinna upphandlingen om trafikeringen av sträckan mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm.
Först en inställd testkörning med inbjudna politiker och makthavare på grund av tekniska fel. Sedan ytterligare förseningar på grund av det vinterns extrema isläge. Vägen mot Candelas mål att vinna upphandlingen om att få av trafiken på linje 89 mellan Tappström på Ekerö in till Klara Mälarstrand i Stockholm har varit allt annat än spikrak trots att eldrivna fartyg premieras.
Tiden tryter
Problemet ligger bland annat i att tiden börjar tryta och att upphandlingen står för dörren. Därtill ställer kravet på en kapacitet på minst 190 passagerare till ytterligare bekymmer. Det är långt över de 30 passagerare som P12 kan ta.
– Även om jag tolkar det som att det öppnas upp för viss justering är kravet på fartygsstorlek olyckligt. Vi tycker att det är viktigt att tänka om kring upphandlingskriterier så att de inte utesluter ny teknik och öppnar upp för billigare lösningar, säger Mikael Mahlberg, pressansvarig på Candela till Skärgården.
Andra har också läst:
Om det är sagda förseningar som gett utrymme för konkurrens eller inte låter vi vara osagt. Klart är dock att det också finns en hungrig aktör i Artemis Technologies som har ett eldrivet bärplansfartyg för 150 passagerare på gång.
”Konkurrens är bra”
– Men vi ligger före Artemis. Vi ligger i generation tre, de ligger fortfarande i första generationen, men de är duktiga. Vi tycker såklart att all konkurrens är bra konkurrens för det håller oss på tårna och ser till att vi blir ännu bättre. Sen visar det också att vi är rätt ute, att andra tänker likadant, säger Brigitte Junker, affärsutvecklare på Candela till Skärgården.
Som om inte detta vore nog har Candela också haft problem med sin P8, en taxibåt som också den avsevärt skulle kapa såväl driftskostnader som utsläpp, svall och buller. Problem av så pass stor grad att det inte blir någon leverans av tre redan beställda exemplar.
Redo för Nya Zeeland
Men allt är inte nattsvart då Candela P12 snart börjar trafikera insjön Manapōuri i Nya Zeeland samt farvatten i ett europeiskt land inom kort. Oklart vilket dock – än så länge.