Candela P12 klar för trafik på Nya Zeelands vackraste sjö
Den svenska bärplansfärjan Candela P12 kommer inom kort trafikera insjön Manapōuri i Nya Zeeland vilket enligt beräkningar kommer att spara stora mängder koldioxidutsläpp och svall varje år.
Insjön Manapōuri i Nya Zeeland är inte bara är utsedd till Nya Zeelands vackraste. Den är också viktig för strömförsörjningen via Manapōuri Power Station. Något som i sin tur kräver dagliga vattentransporter av personal och entreprenörer som servar vattenkraftverket.
Besparingar på 240 ton
Nu byter man alltså ut den gamla dieselfärjan mot den nya, svensktillverkade Candela P12 elektriska bärplansbåtsfärjan. Därmed räknar man med besparingar på 240 ton koldioxidutsläpp varje år – motsvarande att ta 52 bensinbilar av vägen.
Andra har också läst:
Letade länge och globalt
– Vi måste vara djärva och innovativa för att minska utsläppen. Den här affären är resultatet av en global sökning för att identifiera den senaste och bästa tekniken för våra behov, och en som är lämplig för en så otrolig naturlig miljö, säger Tania Palmer som är en av de drivande krafterna bakom uppdateringen av fartyg.
Hon fortsätter:
– Candela P12 är en spännande ersättning för dieselfärjan. Den kommer att drastiskt minska utsläppen och samtidigt ge vårt team vad som utan tvekan är den bästa och mest spektakulära pendlingen i världen.
Djärv design och banbrytande teknik
Att Candela sticker ut hakan med djärv design och banbrytande teknik är inget nytt. För mer än ett år sedan fick de, tack vare sina bärplan och avsaknad av svall, dispens från rådande 12-knopsgränser i Stockholms innerstad från länsstyrelsen.
30 energisnåla knop
Under tidiga tester utanför Lidingö kom Candela P-12 Shuttle upp i en toppfart på 30 knop. Marschfarten är inte långt efter på 25 knop. I denna hastighet går färjan som mest energisnålt och tar sig 40-50 sjömil, beroende på last och utförande, på en laddning.