"Baljan" blir eldriven – KSSS minskar utsläppen vid Sandhamn
M/S Häftig, Baljan, Passbåten mellan Sandhamn – Lökholmen – Telegrafholmen. Kärt barn har många namn. Nu har klassikern fått en helt ny och tyst elektrisk drivlina. Vi har varit ute på en provtur – se inslaget!
Förmodligen har många av er som läser detta tagit åtminstone en tur med Baljan. KSSS klassiker som i strålande solsken, pinande vind och ösande regn har trafikerat öarna ute vid Sandhamn har nu fått en rejäl ”haulover” i motorutrymmet.
Ut åkte de gamla dieselmotorerna som ersattes av tysta, rena men framförallt elektriska drivlinor från e-Propulsion. Motorerna är två så kallade I-20 på 20 kilowatt vardera. Dessa har sedan kopplats upp till fyra stycken G-102 batterier med en total kapacitet på hela 40 kilowattimmar.
– Valet av ePropulsion avgjordes till stor del av det förtroende vi känner för KGK Motor som är distributör för ePropulsion i Sverige. De har som ett företag i KG Knutsson-koncernen tillgång till hög kompetens inom e-Mobility och med över 40 år i marinbranschen som distributör av motorer och båtar känner vi att de är en trygg partner i vår resa mot ett mer hållbart båtliv, säger Magnus Woxén, båt- och anläggningsansvarig på KSSS.
Se även:
Upptäcktsresan – med rib till pärlorna runt Sandhamn
Lökholmen – njutbar oas ett stenkast från Sandhamn
Piratviken – varmaste naturhamnen vid Sandhamn
Har bytet inneburit några avkall då? Inte alls!
KSSS räknar med att Baljan i stort sett ska ha samma prestanda som tidigare med hjälp av stödladdning under dagen. Batteribanken laddas från tom till full på bara några timmar och skulle det framöver visa sig behövas ytterligare kapacitet går det att koppla på fler batterier.
Ett solklart val
Med stigande dieselpriser och en förhoppning om att framöver kunna producera egen förnyelsebar el ser man bytet som en investering. Dessutom väntas elmotorerna minska serviceintervallerna markant.
– Enligt uppgifter från KSSS går båten 2 400 sjömil per år. Om man då antar att den i runda slängar drog 1 liter per sjömil förut så la man cirka 50 000 kronor per säsong. Om jag jämför det med att elen kostar cirka två kronor per kilowattimme (ofta mycket mindre, sällan mer) sparar man 30 000 kronor i bara bränslekostnad per år, säger Hamnens Gustav Morin som själv testar Baljan i videon högst upp i artikeln.
Långsiktig hållbarhet
Det är dock inte enbart de ekonomiska fördelarna som talar för bytet. I KSSS verksamhet strävar man efter en långsiktig hållbarhet. Redan för sju år sedan togs ämnet om elektrifiering av klubbens motorbåtsflotta upp. Det har dock funnits stora utmaningar i att många av båtarna kräver hög prestanda under hela dagar.
Baljan är något av ett undantag.
Hon är visserligen en av de båtar som används allra mest i verksamheten men hastigheterna är relativt låga och sträckorna som körs dessutom korta.