Båtprofilens genombrott – då föll poletten ner för Jesper Zander!
En ny artikelserie där vi lär oss av de bästa – enskilda händelser, tillfällen och erfarenheter som gjorde duktigt båtfolk ännu bättre. Först ut är båtracingföraren och båtservice-teknikern Jesper Zander.
Året är 2016 när båtracingföraren Jesper Zander tvingades inse att hans insats under första dagen av Nynäshamn Offshore Race hade varit högst medioker – om ens det.
Fler artiklar i serien:
Då föll poletten ner för Jesper Zander – motorbåtsmanövrering
Då föll poletten ner för Jimmy Hellberg – fortare och bekvämare i hårdvind!
Då föll poletten ner för Björn Hansen – stämningen ombord är allt!
Då föll poletten ner för Josefin Olsson – strategi och planering!
Då föll poletten ner för Liunda Lindenau – harmoni och samverkan
– Det fanns ingen harmoni eller tajming på det stökiga vattnet. Jag kämpade med trim, tilt och försökte hitta rytmen utan att lyckas. Båten flög med nosen pekandes rakt upp och det gick på det hela taget långsamt (med båtracing-mått mätt reds anm.), berättar Jesper Zander och minns frustrationen.
Men han minns också ett samtal med vännen, mentorn och den mycket rutinerade racingföraren Lasse Norrman. Ett samtal som kom att göra Jesper till en ännu bättre båtförare – i racerbåt såväl som traditionella motorbåtar.
Det var ett samtal som kan sammanfattas med en mening:
Du måste i varje ögonblick köra båten – båten får aldrig köra med dig!
– Det kan låta som tomma ord men den meningen innehåller mycket som kanske inte är så självklart och när jag snappade det så gjorde jag ett jättekliv i min utveckling som båtförare, säger Jesper och fortsätter:
– Om man kör båt i cruisingtakt på platt vatten går det utmärkt att som förare sitta halvt inåtvänd mot passagerarna och förlora sig i snack och massa annat än båtkörningen. Men när det blåser och när förhållandena stökar till sig, om än aldrig så lite, så kräver båtkörning hundra procent närvaro. Det gäller oavsett vad för slags planande båt man kör.
Läs också:
Högfartsskolan i flera delar.
Korkade initiativ
– Jag vet inte om jag kan förklara det bättre än så – men om du i varje ögonblick och på det stora hela har en idé om hur båten ska bete sig, så räcker det långt för att färden ska bli mjukare, behagligare, roligare, snabbare och bränslesnålare – ja allt det nyss sagda på en gång, säger Jesper.
Han fortsätter:
– Man ser så många där ute som har ett passivt, nästan avvaktande kroppsspråk när de manövrerar sina båtar och då beter sig båten därefter. Det är som om båten tar varje chans att ta egna korkade initiativ och det måste man som förare sätta stopp för.
– Så återigen – jag uppmanar alla båtförare att ta kommandot fullt ut. Ha en plan och en tydlig vilja så ska du se att båten dansar efter din pipa istället för tvärt om…
… med allt vad det innebär av bekvämare färd, lägre bränslekostnader, gladare passagerare och minskad risk för tabbar. Prova själv, det handlar om fokus, inställning och att inte underskatta konsten att köra båt – prova och du ska se att rätt inställning gör underverk!
Och hur gick det under den andra dagen på racet?
– Det var som natt och dag. Resan runt tävlingsbanan blev snabbare, bekvämare och roligare. Efter detta race var det just de ökända och mest stökiga racen, typ Smögen Offshore Race, som kom att bli min specialitet, avslutar Jesper Zander.