
Vårrustning
Ett kärt besvär? Eller ett nödvändigt ont? Allt beror på om du är stressad eller om du har kopplat greppet om vad som behöver göras. På Skippos samlingssida om vårrustning hittar du allt från checklistor till informativa ”gör det själv”-reportage att ta del av inför vårrustningen!
Man kan säga att det finns två sorters vårrustare. De som springer omkring på båtklubben eller marinan med panik i blick dagarna före sjösättning och de som glider omkring med en kaffekopp och njuter av årets första värmande strålar. Skillnaden ligger i förmågan att planera, gärna i kombination med tillgång till fritid. Och att en gång för alla inse att det som helst ska utföras tar lite mer tid än vad man kanske tror.
Allt du behöver veta om bottenmålning
Bottenmålning är kanske det de allra flesta tänker på när vårrustning kommer på tal. Det är också det absolut vanligaste sättet att hålla påväxt borta och skrovet i gott skick under säsongen.
Här har vi samlat guider, tips och vanliga misstag att undvika för dig som vill göra jobbet själv. Du hittar också information om olika typer av färg, hur du väljer rätt för din båt – och vilka alternativ som kan vara värda att överväga.
-
Skippo kunskap
Strunta i att bottenmåla – välj ett skonsammare alternativ
Vad sägs om att helt sonika hoppa över det dyra, slabbiga och giftiga arbetet med att måla båtbotten på våren? Här ger…
-
Skippo kunskap
Fyra vanliga misstag vid bottenmålning av båt
Har du bottenfärg som släpper eller inte gör sitt jobb? Ofta handlar det om enkla misstag. Här är fallgroparna att undvika –…
-
Bottenfärg: En säsong med Hempel Silic One – så såg botten ut
Nu har många båtklubbar förbjudit giftfärger och vill man inte lyfta och spola under säsongen, eller simma och skrubba, så är det…
Motorservice – undvik avbrott under säsongen
När våren närmar sig och båten ska göras klar för säsong är det smart att lägga lite extra tid på att serva utombordaren. En enkel genomgång minskar risken för motorproblem längre fram och förlänger dessutom livslängden på din motor.
Att kontrollera oljor, filter, anoder och propeller hör till grunderna, men lika viktigt är att gå igenom helheten och se till att allt fungerar som det ska efter vinterförvaringen.
Med rätt skötsel startar motorn lättare, går jämnare – och du slipper onödiga avbrott till sjöss. Helt enkelt en viktig punkt att ha med på checklistan inför sjösättning.
Serie: Ta hand om din utombordare – så gör du servicen själv
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
Checklista sjösättning:
Nu är du förhoppningsvis färdig med allt vad vårrustning har att göra med. Då är det äntligen dags för sjösättning! Men även här är det bra med en checklista eller två. Du hittar dessa nedan:
Före sjösättning
- Kontrollera oljenivån och kylvätskenivån.
- Kontrollera batterispänningen och ladda batteriet om det behövs.
- Kolla över så att alla lanternor lyser som de ska.
- Gå över alla smörjpunkter, smörj gärna rörliga delar.
- Kontrollera kablar, slangar och genomföringar.
- Preparera med tampar och fendrar.
- Kontroller eller byt bränslefilter.
- Kontrollera impellern så att den inte hårdnat eller torkat.
- Testa vinschar, växlar, trim och roder.
- Se till att dyvikan (bottenpluggen) är i innan du sjösätter.
- Vid sjösättning med slipvagn – kolla var stöttorna ska placeras.
- Vid sjösättning med kran – koll på lyftmarkeringarna för lyftstropparna och att båten balanserar vid lyft.
Efter sjösättning
- Leta efter läckage – skrovgenomföringar och motorrum.
- Kolla kylsystemet.