Ett kärt besvär? Eller ett nödvändigt ont? Det beror på om du är stressad eller om du har kopplat greppet om vad som behöver göras. Här är Skippos checklista inför vårrustningen.
Man kan säga att det finns två sorters vårrustare. De som springer omkring på båtklubben eller marinan med panik i blick dagarna före sjösättning och de som glider omkring med en kaffekopp och njuter av årets första värmande strålar. Skillnaden ligger i förmågan att planera, gärna i kombination med tillgång till fritid. Och att en gång för alla inse att det som helst ska utföras tar lite mer tid än vad man kanske tror.
Hemligheten bakom en lyckad vårrustning ligger i att..
- …komma igång i tid.
- …ha klart för sig vad som behöver utföras och vad som krävs för att det ska kunna genomföras.
- …ta höjd för Murphys lag som brukar tolkas som att ”allt som kan gå fel förr eller senare också kommer att göra det”.
Den som sedan har koll på ovanstående tre punkter har åtminstone en chans att ligga på rätt sida om en viktig gräns. Gränsen mellan att ”vilja utföra” och att ”bara vilja bli klar”. Den som har koll behöver heller inte utsätta sig för obehagliga överraskningar i stil med: ”Varför har ingen sagt att man måste boka tid för mastkranen?” eller ”Finns det verkligen ingen kapellmakare som har tid så här års?”
Checklistor för en lyckad vårrustning
För att skapa överblick och för att påminna om viktiga punkter som lätt glöms bort så har vi på Skippo satt ihop följande checklistor. Listor som dock inte nödvändigtvis inkluderar tvätt, vaxning, rubbning och rent kosmetiska göromål som de flesta först förknippar med vårrustning.
Med det sagt kan ”att göra”-listan skilja sig markant mellan en segel- och en motorbåt. Därför har vi gjort en lista för vardera som du enkelt kan snegla på när det blir dags för din båt att kastas i plurret!
Vårrustning av segelbåt
- Titta efter skador på skrovet – var extra noggrann vid kölinfästningen och fundera ifall den där dunsen under semestern ifjol faktiskt var en grundstötning (extra viktigt att göra detta i väldigt god tid innan sjösättning).
- Se över segelgarderoben – få saker ger ett så abrupt slut på en härlig seglingssemester som en söndertrasad fock. Kanske är det i år som segelmakaren får gå över hela stället? (Detta görs med fördel på hösten, men bättre sent än mitt i sommaren).
- Kolla motorn – ta hjälp av instruktionsboken och försök följa serviceintervaller. Upptäcker du direkta fel så låt en fackman göra jobbet om du är osäker. Men det ska sägas att det tack vare instruktioner och videor på webben är lättare än någonsin att lyckas med sina gör-det-själv-projekt.
- Undersök riggen – ser allt ut att vara som det ska? Hittar du rost på vanten eller har spinnakerfallet sett bättre dagar så är det sannolikt dags att byta.
- Kolla säkerhetsutrustning – är brandsläckaren, pluggar, flytvästar, båtapoteket, öskar, nödraketer och paddel med?
Har du pli på detta är du en god bit på väg, sen finns det ofta kontroller som är specifika för just din båt som bör göras innan den åker i sjön.
Serie: Ta hand om din utombordare – så gör du servicen själv
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
Vårrustning av motorbåt
- Kontrollera gasinstallationen – har båten gas ombord är det en god idé att kontrollera så att allt i systemet är i sin ordning. Kanske är det en god idé att installera en gasvarnare innan säsong?
- Titta efter skador på skrovet – även motorbåtar går på grund och har det trängt in vatten någonstans i laminatskikten kan köldsprängning vara förödande för en lyckad båtsäsong.
- Kolla motorn – ta hjälp av instruktionsboken eller låt en fackman göra jobbet om du är osäker, har båten en utombordare kan du hitta många svar genom vår serie Utombordarskolan som du hittar här ovanför.
- Kolla säkerhetsutrustning – är brandsläckaren, pluggar, flytvästar, båtapoteket, öskar, nödraketer och paddel med?
Dags för sjösättning!
Nu är du förhoppningsvis färdig med allt vad vårrustning har att göra med. Då är det äntligen dags för sjösättning! Men även här är det bra med en checklista eller två. Du hittar dessa nedan:
Före sjösättning
- Kontrollera oljenivån och kylvätskenivån.
- Kontrollera batterispänningen och ladda batteriet om det behövs.
- Kolla över så att alla lanternor lyser som de ska.
- Gå över alla smörjpunkter, smörj gärna rörliga delar.
- Kontrollera kablar, slangar och genomföringar.
- Preparera med tampar och fendrar.
- Kontroller eller byt bränslefilter.
- Kontrollera impellern så att den inte hårdnat eller torkat.
- Testa vinschar, växlar, trim och roder.
- Se till att dyvikan (bottenpluggen) är i innan du sjösätter.
- Vid sjösättning med slipvagn – kolla var stöttorna ska placeras.
- Vid sjösättning med kran – koll på lyftmarkeringarna för lyftstropparna och att båten balanserar vid lyft.
Efter sjösättning
- Leta efter läckage – skrovgenomföringar och motorrum.
- Kolla kylsystemet.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…