Yamarin testar båtbygge av naturfiber och PET-flaskor
Linfiber och återvunna PET-flaskor. Det är en del av det som man hoppas ska utgöra byggmaterial vid tillverkning Yamarins båtar i framtiden.

Om det går som Yamarin tror och hoppas så kan naturfiber helt eller delvis ersätta användningen av glasfiber vid tillverkning av båtar. Förutom det uppenbara – att det skulle minska miljöpåverkan – så framhåller man också såväl lättare båtar och billigare produktion som fördelar.
Projektet är ett samarbete mellan Inha Works Ltd (tillverkare av Yamarin), Yamarin Cross och Buster-båtar samt och EKA Composite. Modellen är baserad på den populära Yamarin Cross 62 BR, och dess konstruktion och är i mångt och är byggd av linfiber, återvunnen plast från PET-flaskor samt återvunnet aluminium.
Maximerad återvinning
Först ut är Yamarin Cross Concept Boat som i skrivande stund visas upp på båtmässan i Helsingfors och som där man utforskar användningen av naturfibrer såväl som återvunnen plast i båtproduktion.
Andra har också läst:
Traditionella glasfiberbåtar är som bekant byggda med en kompositstruktur, där glasfiber binds samman med polyesterharts. I detta fall har glasfiber ersatts av linnefiber.
Konceptbåten har en durk i kork som sägs vara återvinningsbar och halksäker.
”Renare, lättare och starkare”
Enligt företagets egna uppgifter skulle detta innebära:
- 55 procent lägre-utsläpp av koldioxid jämfört med glasfiberproduktion.
- Lägre vikt – linfiberkomposit väger 1,5 g/cm³, jämfört med 2,54 g/cm³ för glasfiber.
- Utmärkt mekanisk hållfasthet – långa linfibrer (upp till 90 cm) ger hög hållbarhet.
Även när det gäller gelcoaten ska förbättringar ha gjorts:
* Upp till 50 % minskning av utsläpp av flyktiga organiska föreningar (VOC) - 10-15 procent materialbesparing jämfört med traditionell gelcoat.
- Ökad hållbarhet, hög UV-beständighet och utmärkt så kallade blåsbildningsmotstånd.
– Tillsammans med EKA Composite vill vi visa att naturfibrer och återvunnet material kan användas i båttillverkning. Inte bara på ett ekonomiskt lönsamt sätt utan också för att skapa stiliga, högkvalitativa båtar, säger Artturi Niittynen, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Inha Bruk AB.
Andra har också läst:
Satsar på forskning
Niittynen betonar att forskning om nya material och produktionsmetoder är en central del av företagets utvecklingsarbete. Yamaha Motor Corporation, som äger Inha Bruk, har åtagit sig att uppnå koldioxidneutral produktion senast 2035, och dessa innovationer stödjer det målet.
– Under detta årtionde arbetar vi mot det målet genom att minimera energiförbrukningen och övergå till koldioxidneutral och förnybar energi, avslutar Artturi Niittynen.