Baltic 68 Café Racer – dagseglare på 21 meter!
När Baltic Yachts bygger mindre båtar tillåter de sig att ta ut svängarna och experimentera fram nya friska lösningar – så som i fallet med Baltic 68 Café Racer på futtiga 20,73 meter.
En dagseglare som är framtagen med tanke på miljön och som är full av nya och minst sagt vågade lösningar. Inget konstigt så långt.
Men stopp ett tag. Hur kan man kalla en nästan 21 meter lång lyxsegeljakt för dagseglare? Hur vågar man prova mindre beprövade lösningar på en dylik skapelse? Och hur kan man ens nämna lyxjakt och miljötänk i samma mening? Och hur…?
Frågorna hopar sig och Hamnen kontaktar Anders Kurtén, vd på Baltic Yachts:
– Det stämmer, säger Kurtén och fortsätter:
Experimenterar med ”småbåtar”
– När vi bygger båtar på under 100 fot så kan vi ta ut svängarna och testa nya idéer i samråd med beställaren. Det blir lite av showcase-båtar där nya drömmar förverkligas.
Så som?
– Bland annat har vi märkt en tydlig trend bland våra kunder att de intresserar sig allt mer för att minska sitt klimatavtryck, vilket syns i våra båtar. Inte minst i Baltic 68 Café Racer som är den största båten som har byggts med mer än 50 procent linfiber i skrovet och kork på däcket. Detta med fördelen att lin liksom som kork är helt organiskt, vilket minskar den färdiga båtens klimatavtryck en hel del, säger Kurtén.
Fördelar och nackdelar i övrigt med linfiber i skrovet?
– Det blir visserligen något tyngre, jag vill säga marginellt, men hållfastheten är bra och lin isolerar vibrationer, ljud och kyla/värme mycket effektivt.
Se också:
Baltic Yachts – svindlande lyx från finländska Österbotten.
Baltic 146 Custom – för den kräsne.
Men det sägs att det inte ska vara helt enkelt att arbeta med lin jämfört med t ex glas- och kolfiber?
– Det kan nog stämma men vi började i liten skala med små detaljer och hittade lösningar och tekniker vartefter tills vi nu, som sagt, klarade av att bygga ett nästan 21 meter långt skrov med linfiber.
För våra kunder har konceptet dagseglare inget med storleken att göra.
Och kork?
– Det är ett bra alternativ till att hugga ner massa regnskog i jakt på teak, men så är det också halkfritt och behagligt att gå på.
Och så kallar ni detta en dagseglare, så stor den är?
– Ja, när det gäller våra kunder så har begreppet dagseglare, eller day sailer, ingenting med storleken att göra. Det handlar mer om layouten som prioriterar sociala ytor snarare än många hytter och bäddar. Man kan tänka sig att beställaren har fler båtar än den här och att han väljer någon annan av dem när det ska övernattas.
Fler annorlunda lösningar och vågade grepp?
– Ja, jag ska villigt erkänna att det tog tid innan jag vande mig med designen på skrovet, speciellt fören, i början. Likaså med färgen, någon slags mörkbrun java, men när båten väl kom ut ur hallen och i sitt rätta element så föll jag pladask. Sist men inte minst är det lite ovanligt med tapetserade skott inne i en dagseglare, något som ger känslan av lite extra utrymme
På temat minsta möjliga klimatavtryck så har båten också dubbla elmotorer för framdrift, rejält batteripaket samt hydrogenerator för laddning. Hur länge kan man tuffa på för motor innan man måste sätta segel och börja hydrogenerera?
– Den klarar runt 50 – 80 sjömil i normal fart och därmed mer än vad ägaren någonsin har behov för.
Med risk för att vara tjatig men ska inte dagseglare vara någorlunda lätthanterliga när man bara vill sticka ut snabbt över dagen?
– Baltic 68 Café Racer är lätthanterlig och har till exempel inga backstag som krånglar till det. Kort sagt – allt ombord är designat för enkel hantering och därför kan båten seglas av blott två personer – förutsatt att de vet vad de gör, avslutar Anders Kurtén.