M/S Hamnen elektrifieras med hopp om att fler följer efter

Hamnen-elbåt-arbetsbåt-logistik-utveckling-forskning
Nu förväntas M/S Hamnen kunna vara i tjänst under många år till.

Sedan 1979 har inspektionsfartyget M/S Hamnen i Göteborgs Hamn varit i tjänst dygnet runt. Nu väntar längre varvsvistelse och omvandling till eldrift.

Det 44-åriga inspektionsfartyget har sedan det sena 70-talet upprätthållit ordningen i Göteborgs Hamn. Förhoppningen från Göteborgs Hamn AB är att M/S Hamnen ska stå sig många år till innan hon behöver bytas ut.

– M/S Hamnen är i väldigt bra skick och det finns ingen annan båt som är bättre lämpad för uppdraget. Genom att bygga om i stället för att byta ut så reduceras utsläppen ytterligare då fartyget inte lever vidare hos en ny ägare, skriver David Falk, skeppare på Hamnen men också projektledare för själva elektrifieringen, i ett pressmeddelande.

På Ö-varvet på Öckerö kommer en totalrenovering av maskinrummet äga rum. Det stora arbetet blir att byta ut den gamla dieselmotorn mot en helt ny elmotor på 250 kW effekt. Men för att kunna driva en sådan motor krävs också en rejäl batteribank. Närmre bestämt en på 520 kWh som väntas väga uppemot fem ton och ge M/S Hamnen en räckvidd på cirka 24 distansminuter i 6 knops fart.

Läs mer om elektrifiering på sjön:
Laddning för elbåtar – 400 nya elstolpar i skärgården
Volvo Penta: Så möter vi framtidens eldrivna båtliv
Elbåtstillverkaren Candela startar samarbete med Polestar
Laddstationer till havs redan i år

Ska vara ett gott exempel

Men elektrifieringen M/S Hamnen görs inte bara som en del av Göteborgs Hamns klimatmål och omställningsarbete. Arbetet ska också skapa ringar på vattnet.

– Om vi ska kunna kräva att andra ska bidra till omställningen, så måste vi visa på alla sätt att vi går före i den omställningen. Det är en trovärdighetsfråga, skriver Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.

I videon nedan berättar Göteborgs Hamn AB mer om det miljö- och elektrifieringsarbete som de gör.