Volvo Penta – så möter vi framtidens eldrivna båtliv
Volvo Penta är som bekant synonymt med stora förbränningsmotorer och nu är frågan – hur tänker de möta det eldrivna båtlivet? Hamnen får ett snack med produktchefen Emil Karlsson.
Utvecklingen av eldrivna motorbåtar går med stormsteg. Något som blev extra tydligt under Hamnen Electric Boat Show. Vägarna till målet – att skapa tystgående, avgasfria flytetyg varierar men oftast handlar det om att hålla såväl farten som vikten nere. Samtidigt gäller det att anpassa båtarna till ett specifikt användningsområde.
Diesel och el
Därmed inte sagt att större och tyngre fritidsbåtar inte har någon framtid. Bakom kulisserna jobbar Volvo Penta för fullt med att bana väg för ett klimatsmartare båtliv även för den tunga båttrafiken. Något som i mångt och mycket har kommit att handla om parallellhybridlösningar med en kombination av diesel- och eldrift.
Samarbete på Svalbard
På detta tema håller har Volvo Penta och Marell Boats inlett ett samarbete på Svalbard där två stycken Volvo Penta D4 (2 x 320 hk) och två stycken elmotorer (2 x 60 kW) samarbetar på samma drivaxel. Eldriften står för framdrivningen i upp till 6-7 knop, ett fartområde som de flesta ligger i betydligt mer än man kanske tänker på. Målet är att på sikt skala upp konceptet så att det kommer fritidsbåtarna till gagn.
Marell M15 som testbänk
Båten är en Marell M15. Drivlinan från Volvo Penta innehåller motorer med Electronic Vessel Control System (EVC), Joystick, Dynamic Positioning System och ett särskilt gränssnitt för föraren.
Inte bara hybriddrift
– Vår vision är att Vision leda marknaden när det gäller elektrifieringen av båtlivet. Samtidigt jobbar vi med alternativa bränslen där HVO, vätgas och metanol är några exempel, säger Emil Karlsson, produktchef Volvo Penta Electromobility.
I inslaget passar vi också på att fråga flanerande mässbesökare om deras inställningar till det eldrivna båtlivet i stort och smått.
Se inslaget om Volvo Penta eller hela livesändningen från Hamnen Electric Boat Show!