Mässans mäktigaste arbetsbåt med dubbla dieselutombordare
I grenen bäriga, robusta, stabila stryktåliga och flexibla flytetyg med låg profil så har vi hittat något alldeles extra i Peabs nya arbetsbåt. Se inslaget från Work Boat Mässan på Allt för sjön.
Det handlar om att kunna utföra de mest råbarkade arbetsuppgifter och transporter som man kan tänka sig till sjöss. Men också om att smidigt kunna ta sig under broar och in på grunda vatten.
För ändamålet har bygg- och anläggningsföretaget Peab låtit MS Boats bygga en båt som har allt av stabilitet, stryktålighet, flexibilitet och annat på samma tema. Och sedan dubbla OXE dieselutombordare (2 x 225 hk) på det.
Grå och rå
Vi har alltså att göra med något av det gråaste och råaste som skådats i mässans lokaler. Med sin platta botten, rejäla lastkapacitet och bärighet sticker den verkligen ut gällande allt utom möjligtvis när det gäller höjden. Högsta punkten är ratten på den utvändiga styrplatsen.
– Det är maffiga pjäser, de här två OXE-motorerna. Det är samma motorblock som i BMW:s X5, vilket gör att man får ett rejält vridmoment. Perfekt för att driva tunga pråmar, säger Claes Olivecrona om de två 225-hästars utombordarna.
Båten är specialbyggd för Peab och ska främst användas som dykplattform i Stockholms innerstad. Den breda rampen gör det enkelt att sjösätta tungdykare med specialutrustning, och ett avancerat ekolod används för att millimeterprecist kartlägga sjöbotten vid kabelarbeten.
– Man tänker inte på det när man ser en arbetsbåt längs kajen, men det är riktigt avancerade grejer som pågår, säger Olivecrona.
Låg profil
Det märks att båten är framtagen med funktionalitet i fokus. Den låga överbyggnaden är exempelvis anpassad för att ta sig under Stockholms låga broar – ett krav som omöjliggör en katamarankonstruktion, trots att båten påminner om en sådan vid första anblick.
– Den är typ 4,5 meter bred, men det är inget katamaranskrov. Istället är det en platt botten med extremt bra bärighet. Man kan lasta sex ton – och säkert mer, säger Olivecrona. – Jag tror man kan ställa sex ton på ena kanten utan att båten kränger.
Valet av OXE dieselutombordare istället för traditionella inombordare är mycket genomtänkt. Fördelen? Lägre ljudnivå, enklare underhåll och möjlighet att snabbt byta ut hela motorn om något händer.
– De gamla båtarna hade inombordare och ljudet var outhärdligt. Här sitter man som en kung. Med dieselmotorernas höga vridmoment behövs ingen bogpropeller. Motorerna kompatibla med HVO, ett miljövänligare dieselalternativ som gör att avgaserna luktar mindre – en klar fördel i trång stadsmiljö, säger Olivecrona.
”Väldigt stabil och bärig”
Med en bredd på cirka 4,5 meter och ett platt skrov istället för traditionell köl, får båten exceptionell stabilitet och lastkapacitet. Den är konstruerad för att klara en nyttolast på minst sex ton – och enligt uppgift klarar den upp mot tio ton vid behov.
Ombord finns även ett stort generatoraggregat som förser verktyg och system med ström, samt avancerad navigations- och sonarutrustning som möjliggör precisa mätningar av sjöbotten – ner till millimetern.
Se inslaget från Work Boat Mässan på Allt för sjön!