Eldrift – långseglare testar bästa alternativet för jollen
Rigid eller uppblåsbar jolle? Bensin- eller elutombordare? Det är frågor som det långseglande paret ställer sig när de testar flera olika alternativ. Se videon!
De är långseglare och de är beroende av en bra jolle. Nu är frågan – hur hittar man rätt i det enorma utbudet av jollar och utombordare?
Det är frågan som Youtube-kanalen Gone with the Wynns ställer sig. Ett seglande par som alls icke är några experter på området. Ej heller är detta att betrakta som en regelrätt test.
Inget slabbande
Likväl ger videon en inblick i hur man bör tänka för att undvika de vanligaste fallgroparna. Bland annat slår man fast att en eldriven utombordare är ett frestande alternativ av flera anledningar. Förutom det uppenbara, att man slipper avgasrök och buller så slipper man också bekymret med att leta upp bensinmackar i tid och otid. För att inte tala om slabbet med bensindunkar och tankning. Med detta sagt dras elsnurran också med några kända nackdelar där räckvidden och inköpspriset kanske är de största.
Flera alternativ
I denna video testar ePropulsion Spirit 1.0 Plus ur ett långseglarperspektiv. En kompakt och behändig motor på 1 kW vilket motsvarar en bensinsnurra på 2–3 hästkrafter. En motor som imponerar på fler än ett sätt men som ändå föll på målsnöret i denna test på grund av låg toppfart.
Lovande prototyp
Nästa utmanare är Motoskiff på motsvarande 6 hästkrafter. En fjäderlätt och på många sätt uppfriskande variant där farten regleras med en slags joy-stick lösning. Motoskiff dock fortfarande på prototypstadiet och ännu inte klar för försäljning.
Buskörning med jet-drift
I testen finns också ett wild card i form av Zerojet, en jetdriven jolle med en tippfart på hela 20 knop och med köregenskaper som lockar till buskörning och som imponerar. Inte minst när det gäller manöverbarheten i höga farter.
Se videon!
Se också:
Test: Så bra är Stream Propulsions nya eldrivna “15 hästare”
Avator 7.5e – premiär för Mercurys första elmotor
Duell mellan elutombordare – Torqeedo vs. ePropulsion