El-Iseo: Anrika Rivas eldrivna lyxtender ute i ljuset
Tillkännagiven redan 2022 men nu ute i ljuset. Anrika Rivas El-Iseo är den eldrivna varianten av den populära modellen och prestigetillverkarens första steg in på elbåtsmarknaden.
Riva, ett namn som nog inte gått någon båtintresserad förbi är som bekant kända för elegans, flärd och höglackerade mahognydetaljer. Sinnebilden för många är en typisk italiensk sportbåt med en mullrande V8 i aktern. Men nu seglar tillverkaren in i framtiden med lanseringen av El-Iseo, deras första helt eldrivna båt. Något Riva själva påstår markerar en viktig milstolpe i såväl båtindustrins som deras egna gröna omställning samtidigt som man vill bevisa att lyx och hållbarhet går hand i hand.
Läs även:
Riva El-Iseo – första elbåten från anrika varvet
Utrustad med en Parker GVM310 kommer hon upp i 40 knop och har sin marschfart i 25. Batteribanken ligger på 150 kilowattimmar och har utvecklats av Podium Advanced Technologies. Vad det beträffar förbrukning och i förlängningen räckvidd är man dock tystlåten.
– Den har varit det obestridliga dragplåstret i vår monter på mässan i Düsseldorf och markerar vårt steg in i den helelektriska världen, skriver tillverkaren på sitt Instagram.
Trogen till sitt arv
Riva själva ser att den huvudsakliga målgruppen är lyxjaktsägare som vill ha eldrivna tenders. En inte helt osannolik målgrupp om man frågar oss på Hamnen.
Estetiskt står El-Iseo trogen mot Rivas legendariska designtradition. Varje detalj, från det glänsande mahognydäcket till de sirligt utformade interiörerna, andas lyx och kvalitet. En båt redo att föra varumärkets arv vidare in i en ny elektrisk era.
Hos puritaner kan ämnet nog röra upp känslor men man bör icke förskräckas. Sannolikheten att Riva helt skulle överge sitt arv med mullrande motorer är högst osannolikt.