Azimut Seadeck – först ut med Volvo Pentas nya hybridsystem
Kolfiber, välsvarvade skrov och Volvo Pentas nya hybridsystem. Det är kombinationen som ska minska utsläppen från italienska Azimuts lyxbåtar med hela 40 procent.
Stora fönster, mycket ljusinsläpp och en helt öppen akterlounge som ”praktiskt taget omfamnar havet havet”. Men också sömlösa övergångar mellan inre och yttre utrymmen ombord. Det är bara en del av allt som utlovas i en ny serie båtar från det italienska lyxbåtsvarvet Azimut.
Se också:
Volvo Penta – så möter vi framtidens eldrivna båtliv
Glädjande nog görs också stora ansträngningar för att minska utsläppen och enligt uppgift ska den nya Seadeck-serien, som den heter, närmar sig det mål för begränsning av CO2-utsläpp som fastställts av International Marine Association (IMO) med deadline 2030.
Minskning med 40 procent
Klartext innebär det att man enligt beräkningarna lyckas minska utsläppen med upp till 40 procent i en rak jämförelse med andra båtar i motsvarande storlek. Inte minst tack vare satsningen på Volvo Pentas hybriddrift, närmare bestämt Volvo Pentas IPS på 380 respektive 480 hk beroende på effektval.
Först av de stora
Därmed blir Seadeck också den första serien av yachter på 60 fot och uppåt som integrerar Volvos hybridframdrivning. Därtill är båten byggd i mer än 40 procent kolfiber samtidigt som skrovet uppges vara det mest effektiva som Azimut någonsin har byggt.
Vill inspirera andra
– Seadeck är en ny utgångspunkt för kommande generationer. Vi vill återigen lägga ut en kurs som ska vara en inspiration för hela branschen, så att temat respekt för miljön tolkas med ett konkret tillvägagångssätt som består av investeringar, teknisk forskning och modet att introducera en ny livsstil på havet, säger Giovanna Vitelli, ordförande för Azimut och Benetti Group.
Premiär i Düsseldorf
Först ut i den nya serien är minstingen Seadek 6 som mäter 17,25 meter på längden. Premiärvisning på Boot Düsseldorf 2024. Därefter kommer Seadeck 7 och Seadeck 8 i tur och ordning under 2024 respektive 2025.