Foilande formel 1 för elbåtar
På samma sätt som bilsporten organiserar sig kring elbilsrace så är elbåtsrace till havs på stark frammarsch. Här presenteras den första foilande värstingen.
Båten, som är designad av norska Sophi Horne, Seabird Technologies och italienske Brunello Acampora, Victory Marine, har en konstruktion som bygger på en liknande foilinglösning som svenska Candela, elbåten med bärplan.
Inte supersnabb
Båten kommer att ha en toppfart på 50 knop (93 km/h). Det som presenteras nu är designen, Först i september kommer en flyt- och flygfärdig Racebird att presenteras på Monaco Boat Show.
–Det är fantastiskt att äntligen kunna dela den nya Race Bird-designen med världen. Fartygets form är inspirerad av naturen och fåglarna som flyger över vattenytan. Det som har varit intressant är att försöka hitta en balans mellan designen och optimering av prestanda och effektivitet. Lösningen kompromissar inte med utseendet eller prestandafunktionerna, säger Sophi Horne.
Initiativtagare och grundare till den nya e-racingklassen för båtar är Alejandro Agag, spansk affärsman och före detta politiker och EU-parlamentariker.
För den som minns tv-spelet Wipeout så finns det en del nostalgi mitt i allt framtidstänk.
– Med den nya designen av motorbåten RaceBird hoppas vi kunna påskynda förändringarna i den marina industrin och tillhandahålla hållbara lösningar för framtida fritidsbåtar. Vi ser fram emot att inleda en ny era av racing med motorbåt, säger han.
E1 series ska löpa parallellt med den elektriska motsvarigheten på fyra hjul Extreme E Series, där bland andra svenske Mattias Ekström är med och tävlar. Kanske kan vi få en svensk ”pilot” till havs också?