Stream RIB: Första båten från svenska elsnurretillverkaren

En prisvärd, eldriven och lättservad båt. Det är konceptet bakom Stream Propulsions nya satsning – Stream RIB. Den svenska tillverkaren av elutombordare ger sig med andra ord nu in på båtmarknaden. Men deras utvecklingsfokus förblir på själva drivlinan.

stream-RIB-stream-propulsion
Lanserad inför båtmässan i Düsseldorf och nu senast utställd på båtmässan i Göteborg. Stream Propulsion ger ut sin första kompletta båt- och motorkombination.

Den vred på många huvuden när den gästade Boot Düsseldorf. Nu i helgen var återigen dags för mässa men denna gången i Göteborg.

– Det var stort intresse när vi gästade mässan i Düsseldorf. Inte minst inom uthyrningsverksamhet i södra Europa där framförallt de som hyr ut lägenheter vill bredda vad de kan erbjuda semesterfirare, säger Tom Kühne delägare och en av grundarna till Stream Propulsion.

Men detta stora intresse är ingenting som får dem att tänka om. Det är fortfarande utvecklingen av drivlinor som ska få ta plats.

– Vi ser satsningen som ett bra sätt för oss nå ut till en större publik. Det är lättare att synas men med det sagt vi har inga ambitioner att tävla om att bygga de bästa båtarna. Den huvudsakliga verksamheten ligger fortfarande i att utveckla bra elektriska drivlinor.

Skrovet kommer från en underleverantör till storsäljande Highfield, mäter 5,60 och väger med batteripack och motor in på 860 kilogram. För att passa eldrift bättre har man plattat till skrovet i aktern med en vinkel på 12 grader snarare än de mer konventionella 20.

– Vi vill att båten ska komma upp i planande hastighet så fort som möjligt. Nackdelen med en flatare botten blir ju ett något vingligare skrov som inte skär riktigt lika bra. Vi menar dock att dessa nackdelar motarbetas i och med att det är en RIB, säger Tom Kühne.

Ny upphottad drivlina

På akterspegeln har även motorn fått sig en uppfräschning.

I samma anda som tidigare vill Stream leverera motorer där det är enkelt att byta eller serva de delar som kan ta skada. Därför levereras såväl växelhus som rigg och kåpa från Tohatsu. I samband med lanseringen av Stream RIB har man fått tillgång till en större rigg som kommer med sina egna fördelar.

– Motorn i sig är i princip samma men vi kan dra upp vridmomentet. Men den stora USP:en är fortfarande att det finns reservdelar och återförsäljare av Tohatsu i så gott som hela världen, säger Tom Kühne och fortsätter:

– Själva motorn behöver inte servas. Men med de mekaniska delarna kan ta skada vid till exempel grundstötningar och då finns det alltid reservdelar tillgängligt.

Frågetecken kring förbrukning och räckvidd

En sak kan dock konstateras. Den största utmaningen för eldrivna planande båtar är deras räckvidd. Jakten på densamme skapar dessutom något av en ond cirkel. För längre räckvidd krävs större och tyngre batterier som i sin tur begränsar hur långt man kommer.

Stream Propulsion leverar sina drivlinor med ett batteripack på 25,9 kilowattimmar vilket visserligen håller priset nere jämfört med många andra modeller men också kommer med sin uppenbart begränsade gångtid.

På sin hemsida har Stream publicerat två diagram. Det ena visar hur länge batterierna räcker vid olika hastigheter och det andra hur långt båten tar sig kopplat till båtfart.

Vad vi på Hamnens redaktion kan utläsa skulle båten vid en hastighet på 23 knop ta sig cirka 17,5 sjömil på en laddning men vill samtidigt hävda att grafiken är något otydlig.

En uppföljare inom kort

Om allt går som det ska kommer Stream Propulsion att lansera ytterligare en modell under de kommande månaderna. Konceptet är detsamma men i en något mindre formfaktor. Modell nummer två bygger på en 4,6 metersplattform och kommer att lämpa sig väl som coachingbåt utrustad med jockeysäte.