Banbrytande framsteg: Nya förbränningsmotorn som drivs utan bensin
Om det går som utvecklarna på Liebherr hoppas och tror så kan ammoniakdrivna motorer vara framtiden både till lands och till sjöss.

En förening bestående av kväve och väte, eller ammoniak om man så vill, ska först och främst minska koldioxidutsläppen inom bygg- och kranindustrin men kan på sikt också komma bil- och båtindustrin till gagn.
Den tysk-schweiziska industrikoncernen Liebherr har nyligen presenterat ett koncept för en ammoniakdriven motor. Syftet är först och främst att minska koldioxidutsläppen inom bygg- och gruvindustrin, rapporterar Dagens PS.
Ammoniak, en förening bestående av kväve och väte, betraktas som en lovande alternativ energikälla eftersom dess förbränning inte genererar koldioxidutsläpp. Dess höga energitäthet och relativt enkla lagring och transport gör det särskilt attraktivt för sektorer med höga energibehov.
”Betydande minskning av utsläpp”
Den befintliga prototypen är en sexcylindrig enhet med en slagvolym på 13,5 liter med insprutning. Trots att motorns effekt är cirka 20 till 30 procent lägre än en jämförbar dieselmotor, på grund av luftförträngning.
Parallellt med detta har andra företag, såsom Toyota i samarbete med kinesiska GAC Group, utvecklat ammoniakdrivna motorer för personbilar, vilket indikerar ett växande intresse för denna teknologi inom olika fordonssegment.
”Ammoniakdrift är framtiden”
På sikt skulle, menar man, kan ammoniakdrivna motorer komma att få stor betydelse för båtlivet, särskilt inom segmentet för motorbåtar och kommersiell sjöfart.
”Inga kompromisser”
Sjöfarten står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen, och det finns en växande efterfrågan på alternativa bränslen som kan minska miljöpåverkan utan att kompromissa med räckvidd och prestanda.
Foto: Liebherr