Elbåt-gurun om konsten att själv el-konvertera sin båt
Ut med den gamla förbränningsmotorn och in med en elmotor. Det är en tanke som lockar allt fler. Men frågorna kring detta ingrepp är många. Se när Rikard Wildare svarar och förklarar på Hamnens Elbåtmässa.
Först en foilbräda. Sedan en fyrhjuling och därpå en Fiat 500 från 1973, varpå ett stort engagemang i flera båtar tog vid. Vi talar om Rikard Wildares alla elektrifieringsprojekt. Ingrepp där han helt sonika har slängt ut de befintliga förbränningsmotorerna och konverterat allehanda flytetyg till elbåtar
Mer om Rikard Wildare:
Petterssonbåt renoverad och konverterad till effektiv elbåt
Elbåt-gurun om sin eldrivna Petterssonbåt
Så nu är frågan – är dettas något som man klarar själv? Svaret är ja. Men med det beskedet från Rikard Wildare kommer också några reservationer. Först och främst ska båten vara någorlunda (helst väldigt) lättdriven. För hemma-meckare gäller det sedan att vara rustad med en stor portion tålamod och nyfikenhet.
”Mycket kunskap på nätet”
– Detta med elkonvertering är något helt nytt för de flesta. Som tur är finns det massor av kunskap att hämta på sociala medier och kanske framförallt Youtube. Men man måste läsa på och vara genuint nyfiken. Inte minst om man som jag gärna vill bygga sin nya drivlina från grunden av begagnade delar från olika håll.
– Alternativet är annars att installera ett färdigt system, vilket är enklare men också dyrare. På senare år, och i takt med att begagnatmarknaden för elbilar växer, har det också blivit betydligt lättare att få tag på det man söker.
På tröskeln till en boom
Betydligt svårare är däremot att hitta någon fackman som installerar elmotorer om man vill slippa utföra jobbet själv. Ett tecken på att eldrift till sjöss fortfarande väntar på sitt stora genombrott. Något som i sin tur kommer ge ett ökat intresse för långa, slanka och lättdrivna skrov – så som vi minns dem från fritidsbåtens ungdom. Men också en ökande acceptans för att färdas långsammare på sjön.
Ett bra exempel på en sådan är den vackra Petterssonbåt som Rikard elkonverterade i ett reportage på Hamnen för ett drygt år sedan. Drivlinan i Petterssonbåten Elektra, som den heter, är häpnadsväckande tyst och allt vad avgaser och oljelukt heter är nu ett minne blott.
Trivsamt i 6 knop
– Batteriet är på 20 kWh, vilket gör att jag kan hålla cirka 6 knop i 40 sjömil. Det räcker mer än väl för mig och det är den farten jag gillar mest. Det betyder alltså att det krävs 3 kW effekt för att hålla 6 knop. Sänker jag till 4 knop (0,85 kW förbrukning) så kan jag köra över 80 sjömil. I 8,5 knop är förbrukningen 10 kW, vilket ger en räckvidd på 17 sjömil.
– Om man vill elda för kråkorna finns det möjlighet att pina upp båten i cirka 9 knop, men det är ganska poänglöst. Man ser tydligt vart hon vill ligga för att vara så effektiv som möjligt, säger Rickard.
Nu åter till den inledande frågan – är elkonvertering något som du skulle rekommendera folk att utföra själva?
– Nja, det krävs ju en del och det gäller att vara väldigt försiktig när man jobbar med högspänning. Jag säger såhär – sälj TV:n och ägna mer tid i garaget så kan det bli riktigt bra sedan, avslutar Rikard Wildare.