Ryds 630 VI – sturpulpetbåten som är en ulv i fårakläder
Till det yttre en trygg familjebåt och ingenting mer. Men skenet bedrar. Väl ute på vattnet visar Ryds 630 VI upp en helt annan sida. Här är första intrycken från testen.
En trygg familjefraktare och typisk svenssonbåt. Men inte så mycket mer. Punkt.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Ryds 630 VI samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Så hade Hamnens rapport om Ryds 630 VI kunnat låta om det hade varit ett reportage från en båtmässa utan möjlighet till provkörning. Så är lyckligtvis inte fallet. Platsen är Tanum Strand och uppgiften för dagen är att testa båten.
Fler Ryds i test:
490 VI – snål styrpulpetbåt i takt med tiden
550 VI – snåljåpen som levererar
650VI DC – Ryds bästa flytetyg någonsin
735 VI – fartbåt, familjebåt eller sportfiskebåt?
Vad har Ryds 630 VI som inte andra styrpulpetbåtar har?
– Ingenting, kan jag tycka vid en första anblick, utom möjligtvis friborden som jag upplever som väldigt höga även om jag borde ha vant mig sedan Ryds 488 släpptes. Det var den första modellen som hade dessa höga skrovsidor, säger Gustav Morin.
Så Ryds 630 VI levererar utan att sticka ut på något sätt?
– Ungefär så. Det har det man kan förvända sig utan att överraska vare sig positivt eller negativt. Fin badbrygga, dugliga sittplatser och styvutrymmen. En familjefraktare och utflyktsbåt rätt upp och ned med andra ord.
Det känns som det hänger ett ”men” i luften?
– … och det gäller framför allt köregenskaperna som överraskar med besked. Körupplevelsen stämmer inte alls överens med utseendet eller varumärket Ryds heller för den delen, så som jag känner det.
Påstår du att båten är sportig och temperamentsfull?
– Ja i ordets rätta bemärkelse. En båt blir inte sportig bara för att man hänger på en stor motor. Riktiga sportbåtar är är välsvarvade, förhållandevis lätta och går på en liten våt yta.
Och det gör Ryds 630 VI?
– Absolut. Dessutom är den härligt trimkänslig i ordets mest positiva bemärkelse. Man får ett tydligt kvitto på hur man hanterar ratt, trim och reglage och man kan verkligen krama det mesta ur båten med rätt hantering. Det behöver inte nödvändigtvis vara mesta möjliga fart. Det kan också vara att få båten att gå så lätt, mjukt och/eller snålt som möjligt.
Toppbetyg för köregenskaperna med andra ord?
– Ja, eller åtminstone högt betyg. Det skulle vara kul att veta hur båten hade känts utan de höga friborden som både för ett luftmotstånd och en massa onödig vikt.
Fler tidiga intryck?
– Ja men de får vänta tills testen publiceras inom kort. Det verkar dock som att det händer en hel del på Ryds med ny ledning och nya modeller i sikte. Det ryktas också att Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design har fått uppdraget att designa en ny linje av båtar.
– Även det får vi återkomma till vid ett senare tillfälle, avslutar Gustav Morin.