Skippo testar

Ryds 550 VI – snåla styrpulpetaren som levererar fart

Förbrukningen. Det är vad som utmärker bränslesnåla Ryds 550 VI allra mest. Något som också säger en del om gångegenskaperna. Se testen!

Ändra ingenting som fungerar. Ungefär så verkar Ryds resonera och varför inte? Hårda fakta talar sitt tydliga språk – Ryds 550 VI är en storsäljare och den som tycker att designen börjar kännas för daterad får helt enkelt leta vidare.

Se också:
Ryds 550 VI – första intrycken från testen

Här har vi alltså att göra med en väl beprövad trotjänare som levererar utan att bjuda på några stora överraskningar – varken negativa eller positiva – sånär som på ett undantag. Det gäller förbrukningen som inte bara får godkänt – utan som också imponerar. Se förbrukningssiffrorna längst ner i artikeln.

Rätt att bygga lätt

Om det sedan beror på byggmetoden vakuuminjicering eller kanske bara kombinationen smal vattenlinje/låg vikt är oklart. Klart är däremot att det innebär stora fördelar i form av lägre förbrukning, mindre klimatpåverkan, mindre svall och högre marsch- såväl som toppfart.

En miljövinst så god som någon är också att vakuuminjicering som byggmetod släpper ut avsevärt mindre gift än plastbåtstillverkning på traditionellt sätt.

Bra stuvfack

I övrigt har Ryds 550 VI allt som man kan förvänta sig av en styrpulpetbåt i den här storleksklassen. Stort plus för två jättelika stufack varav det ena rymmer en storväxt båttestare och mer därtill.

Inte felfri

Därmed inte sagt att båten klarar sig helt utan plumpar i testprotokollet. Bland annat ställer vi oss frågande till om de höga friborden verkligen ger den känsla av trygghet som Ryds påstår. En lägre profil hade gett en ännu lättare båt samt mindre luftmotstånd och mindre pendeleffekt i vågorna.

Imponerande siffror

Med en Yamaha på 100 hästkrafter där bak nås en toppfart på 37,5 knop. Bäst trivs Ryds 550 VI i 25 knop där den kommer undan med en förbrukning 0,65 liter per sjömil. Övriga siffror lyder som följer:

20 knop – 0,60 liter per sjömil
25 knop – 0,65 liter per sjömil
30 knop – 0,70 liter per sjömil
35 knop – 0,90 liter per sjömil

Se testen!