Mantaray M24 – upp till bevis för den svenska bärplansbåten
Hamnen håller som bäst på att testa den svenska eldrivna bärplansbåten Mantaray M24 som första båtmedia i världen. Här är första intrycken.
Det tog sin tid, mer än två decennier, men nu är Mantaray äntligen klar för marknaden. En resa som började med en briljant idé av uppfinnaren och geniet Alexander Sahlin och som nu har resulterat i en svensk bärplansbåt vars foilingsysten bygger på en mekanisk bärplanslösning.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Mantaray M24 samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Distinkt körkänsla
I klartext innebär det att att Mantaray M24 balanserar på sina bärplan utan hjälp av avancerad datateknik. Något som tillverkaren menar har klara fördelar det gäller allt från driftsäkerheten till handhavandet. Vidare utlovas en distinkt körkänsla. Hamnens Gustav Morin testar Mantaray M24 som första båtmedia i världen.
Hur går det där ute?
– Det går bra! Eller var ska jag börja? Det här är stort av flera anledningar. Inte minst för att Mantaray M24 är ytterligare ett bevis för att Sverige ligger i framkant när det gäller bärplan. Alla som känner mig vet också att jag gillar lättdrivna båtar och eldrift. Inte minst med tanke på klimatdebatten och i tider då bränslepriserna skenar, säger Gustav Morin.
Är båten så välbalanserad som tillverkaren påstår?
– Det ber jag att få återkomma till när testen publiceras inom kort men man har ju tagit lång tid på sig att utveckla, förfina och förbättra systemet. Ofattbart lång tid om jag får tycka. Egentligen är det konstigt att ingen investerare såg potentialen i detta och gick in med pengar långt tidigare. Länge nog har utvecklingen gått åt helt fel håll allt fler och större utombordare.
Kan man ana att testen av Mantaray M24 blir en jättehyllning?
– Nja, nej, fast jo. Det är komplicerat. Jag älskar som bekant lättdrivna båtar som möjliggör eldrift och skulle kunna gå igång på det fullt ut. Men så finns det också en annan del som faktiskt noterar vad man får för pengarna i en Mantaray M24.
– Det kan vara svårt att bortse från att man får bättre toppfart, bättre acceleration, mer utrymme och mer lull-lull för pengarna i en traditionell bensindriven daycruiser i samma storlek. Och allt detta till en tredjedel av priset, avslutar Gustav Morin.
Mantaray M24 ställs ut på den flytande båtmässan Waterfront Days i Nacka Strand nu i helgen.
Mer om Mantaray:
Äntligen flyger den svenska bärplansbåten
Bärplan i sin allra simplaste form
Foiling utan avancerad datateknik