Elutombordare 2025: Här är de bästa nyheterna på marknaden
Eldrivna utombordare tar jättekliv inför 2025. Så långt inga tvivel men frågan är vilken som är bäst? Rutinerade Jason och Nikki Wynn två av båtvärldens mest rutinerade långseglare har svaret. Se videon!

För bara några år sedan var utbudet av eldrivna utombordare ganska begränsat. Men Jason och Nikki Wynn, två av båtvärldens mest populära YouTubers, kan bara konstatera – idag är läget ett annat. Elmotorerna är lättare, starkare, smartare – och framför allt – det finns betydligt fler alternativ än tidigare.
Brett spektrum – från 2 till 25 kW
Bland höjdpunkterna fanns allt från kraftfulla 25 kW-system till smarta, kompakta lösningar på 2 kW. ZeroJet presenterade en ny utombordare som väger in på imponerande 38 kilo – en elektrisk 25-hästare som matchar traditionella fyrtaktsmotorer både i prestanda och vikt. Den är fullt integrerad, tyst, lättservad och kompatibel med flera batterisystem från bland andra Mastervolt, Victron och MG Energy.
Andra har också läst:
– Det är första gången vi sett en elmotor som på riktigt konkurrerar med bensindrivna utombordare vad gäller kraft-viktförhållande, konstaterar Jason.
Systemet använder ett bältdrivet system i kolfiber, med luftkylning som inte kräver spolning efter användning i saltvatten – en detalj som båtägare med servicevana lär uppskatta.
Nitec med roterbar lösning
En annan innovativ aktör är Nitec, som visade upp en hopfällbar lösning framtagen för lyxiga tenders och superyachts. Deras elektriska utombordare väger endast 40 kilo inklusive styrbox och elektronik, och kan konfigureras i effektspannet 6–20 kW utan att yttre dimensioner förändras. Den är helt elektrisk, med vattenkylning via båtens eget system och kräver minimalt med underhåll.
Kompakt och säker – 10 kW med smart säkerhetslogik
En annan intressant nyhet var en 10 kW utombordare med IP67-klassade kontakter och ett batteripaket på 6,4 kWh. Systemet har inbyggda säkerhetsfunktioner som förhindrar att motorn aktiveras innan allt är korrekt anslutet, och presterar över 18 knop i toppfart under nära en timme. En batterihubb gör det möjligt att koppla in upp till fyra batterier för längre räckvidd.
ION-6 – stil, teknik och säkerhet i ett
Från amerikanska Ilmor kom designpärlan ION-6, en 6 kW-motor med integrerad elektrisk tilt och trim, touchskärm, RGB-belysning och möjligheten att låsa systemet med en personlig kod – precis som på din smartphone. Allt är modulärt och kompatibelt med valfria 48V-batterisystem, vilket gör den lika flexibel som tilltalande.
U-serien – eldrift i det lilla formatet
Till sist visade Momentum sin nya 2 kW-motor i U-serien, som erbjuder dubbla effektlägen: 1 eller 2 kW. Med en batterikapacitet på 1,4 kWh får man upp till en timmes körning på låg effekt – eller en halvtimme med full gas. Det gör motorn till ett perfekt alternativ för mindre jollar och dinghies där låg vikt och enkel hantering är prioriterat.
Elbåtens genombrott närmar sig
En gemensam nämnare bland årets nyheter är hur nära eldriften nu ligger sina fossila motsvarigheter – både i prestanda och användarvänlighet. Med vikter under 40 kg, körsträckor upp till 2,5 timmar och förbättrade kylsystem är det tydligt att elutombordarna har mognat.
– Det har aldrig varit lättare att välja eldrift. Vi väntar bara på nästa steg i batteriteknologin – då kommer elmotorn att vara det självklara valet, avslutar Jason.