EFP16 – ny svensk elbåt klar att sjösättas
Medvetet hemlighetsmakeri eller bristfällig marknadsföring? Det är oklart. Klart är däremot att den nya svenska elbåten EFP 16 – som har växt fram helt obemärkt – verkar lovande.
Någon kanske minns föregångaren som visades upp för allmänheten på båtmässan Allt för Sjön för ett antal år sedan?
Foiltwister, som den hette, var något så ovanligt på den tiden som en nykonstruerad bärplansbåt som enligt uppgift skulle dra svindlande lite bränsle där den for fram på fjärdarna på sina bärplan.
Nu har Alexander Sahlin, mannen bakom nyss nämnda Foiltwister, jobbat vidare och om det går som han hoppas så kan denna EFP16 vara klar för försäljning till sommaren.
Under resans gång har Sahlin också fått god hjälp av Mannerfelt Design Team.
Till skillnad från föregångaren foilar nya EFP16 med skrovet betydligt närmare havsytan än sin föregångare med nackdelen att den därför inte klarar lika höga vågor.
Men i övrigt överglänser den sin föregångare gällande nära nog allt. Inte minst genom att vara själv–stabiliserande och helt oberoende av elektronik för att balansera väl.
Enligt uppgift hittar den sin optimala anfallsvinkel helt mekaniskt. Till skillnad från föregångaren så behövs i det här faller ej heller någon ultralång specialbyggd rigg på utombordaren.
Men eldriften då?
Det är här det nya kommer in. För inte nog med att EFP16 har provkörts i hemlighet i mer än ett års tid och visat sig komma undan med en förbrukning på 0,2 liter bensin per sjömil.
Nu är man också i full färd med att förse den med eldrift, närmare bestämt en elmotor samt ett eller två batterier (Aqua Watt) på 150 kilo vardera som ska kunna driva ekipaget i hög och stolt foilingfart i upp till två timmars tid.