Candela C-8 – sköna besked efter första provkörningen
Hon ligger snyggt i vattnet och far fram som en ljudlös dröm i planing. Ungefär så lyder rapporten efter den första provkörningen av Candela C-8.
Det handlar alltså om en första provkörning som tillverkaren själv genomfört av Candela C-8 och den nya C-POD drivlinan. Man kom upp i farter på cirka 18 knop. Med detta sagt förstår vi att man ännu inte har provkört båten i foilande läge.
– C-8:an går fantastiskt fint i vattnet, helt utan planingströskel, och extremt tyst. Ett mål var att den ska kunna köras effektivt i ett mellanregister på 5-20 knop, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef på Candela, alltså i farter där den inte lyfter på sina bärplan.
Candela C-8 är sannolikt världens mest effektiva planande motorbåt.
Han fortätter:
– När det är extremt gropig sjö, så ska man kunna köra en bra bit även i planande läge. Efter testerna kan vi konstatera att C-8 troligen är världens mest effektiva planande båt – också.
Men det måste väl då först och främst vara den nya drivlinan, C-PODens förtjänst snarare än båten och skrovet i sig?
–Nej, det är fler faktorer som bidrar. Candela C-8 har ett hydrodynamiskt avancerat stegskrov som är byggt i kolfiber rakt igenom och som är väldigt lätt.
Se också:
Elbåten Candela C-8 för fyra miljoner – säljer som smör
Candela C-8 – klarar 50 sjömil på el med 21 hästkrafter!
Se videon när Skippo testar framtidens båt – Candela C-7
Så när kan det bli tal om en första provkörning i foilande läge – och ännu viktigare – när kan Candela C-8 betraktas som en färdig produkt för Hamnen att testa?
– Vi fortsätter nu testprogrammet, och även om vi som alla andra märkt av problemen i ”supply chain” så hoppas vi fortfarande kunna leverera ett dussin båtar innan sommaren är slut, avslutar Mikael Mahlberg.