420 sjömil på 24 timmar – Candela slår världsrekord i räckvidd
Det är såklart räckvidd för eldrivna båtar som rubriken syftar till. Men det gör inte bedriften mindre imponerande. Under 24 timmar tillryggalades det gamla rekordet – och det med råge!
Med målbilden ”visa hur eldrift på sjön kan vara möjligt redan idag” satte Candela ut med sin splitternya C8. Och visa möjligheter gjorde man sannerligen. Båten som utrustad med batterier och DC-laddning från Polestar hade efter 24 timmar tagit sig hela 420 sjömil. En sträcka som totalt överskuggar det tidigare rekordet på 79 sjömil.
Men hur kan ett rekord som detta för elbåtar sättas utan infrastruktur för laddning i skärgården?
Med hjälp av ett mobilt batteripack från Northvolt. Systemet som fått namnet Voltpack stod på kajen i Frihamnen med sina 281 kilowattimmar redo att snabbladda efter varje runda mellan Stockholm och Tynningö. En sträcka som motsvarar cirka 20 sjömil.
– Med en relativt blygsam investering kan laddstationer byggas för att helt elektrifiera sjötransport i Stockholms skärgård. Ökas sedan summan till några hundra miljoner euro skulle ett laddningsnätverk som täcker Europas kustvägar kunna bli verklighet, skriver Gustav Hasselskog, vd på Candela i ett pressmeddelande.
För att sätta bedriften i perspektiv kommer här lite statistik:
- Sträckan motsvarar en tur från Amsterdam till London och sedan tillbaka under 24 timmar.
- Med laddning och hastighet som i rekordet hinner man 20 turer över Engelska kanalen mellan Dover och Calais inom samma tidsram.
- Med en medelhastighet på 17 knop, laddningstid inräknad, skulle en Candela C-8 slå Finlandsfärjan på rutten Stockholm – Helsingfors med cirka tre timmar.
Men den kanske mest iögonfallande statistiken är denna:
Energiåtgången för att köra i full spetta, det vill säga 27 knop, är 685 kilowattimmar. En siffra som motsvarar cirka 3 kronor och 35 öre/sjömil.
Candela C-8 är en av många spännande båtar som kommer till Gåshaga Marina under sista helgen i september när vi arrangerar Hamnens Elbåtsmässa.