Dags för båtvärlden att snabbladda!
Vita superPower är ett välkommet kliv i rätt riktning i båtvärlden som ligger långt efter bilbranschen när det gäller att minska miljöpåverkan.
Bilbranschen gör stora framsteg när det gäller att minska miljöpåverkan genom elektrifiering men i båtbranschen går det desto trögare.
Detta trots att en motorbåt kräver omkring åtta gånger mer energi än en bil för framdrift. Men så är det ju precis det som också är orsaken till trögheten i utvecklingen. Det krävs antingen stora batterier, bärplan eller ett lättdrivet skrovkoncept för lägre farter samt ett ändrat beteende hos förarna som handlar om att sänka hastigheten markant för att elbåtsmarknaden ska få fart. Loxo 32 och Jakt 12 är bra exempel på hur en del av framtidens båtar skulle kunna se ut.
Hamnen.se har redan uppmärksammat en extrem snabbladdare för färjetrafik men nu visar Vita superPower vägen med båtvärldens första nätverk för laddning av elbåtar för fritidsbruk.
De siktar på att installera sju till åtta snabbladdare längs den franska rivieran.
– Målet är att man ska kunna åka långt utan att behöva släppa ut massor av miljögifter, säger grundaren Stewart Wilkinson som också tagit fram en egen elbåt.
– Det jag sökte fanns inte på marknaden så jag har tagit fram en båtmodell i företaget Vita Yachts som jag hoppas ska locka fler att åka utsläppsfritt, säger han.
Det ska gå att åka elbåt och ladda längs hela franska rivieran.
Stewart Wilkinson, grundare Vita superPower.
Vita Yachts har också satsat på att vinna den årliga tävlingen mellan elbåtar i Monaco och vunnit flera gånger. Tanken är nu att kunna köra längre sträckor och inkludera snabbladdningen i racet.
Satsningen på snabbladdning av båtar är fortfarande lokal och i liten skala. Enligt Vita superPower är de först ut i världen med snabbladdning för fritidsbåtar och har redan laddare installerade i Monaco, Cannes och St Tropez.
Satsningen sker med utgångspunkt i Monaco där Monaco Yacht Club hyr ut elbåtar och jobbar för att alla funktionärsbåtar under event som arrangeras av klubben ska vara eldrivna.
Laddarna ger mäktiga 150 kW men likt elbilar så är det oklart hur snabb laddning båtarna faktiskt kan ta emot.
Mer om satsningen på eldrift i Monaco.
I Sverige finns ingen liknande satsning och Hamnen.se har kontaktat Svenska Candela Speed Boat för att höra hur tankarna kring laddning går hos dem.
– Vi och flera andra elbåtstillverkare har inte startat satsningar på egna laddinfrastrukturer likt Tesla, och nu också Vita, utan jobbar nu med teknik för att ta emot snabbladdning, säger Alexander Sifvert.
Elbåtar ska kunna användas som el-lagringsstation vid sommarstugan.
Alexander Sifvert, Candela Speed Boat.
– Vi har installerat teknik som gör att vi nu kan ladda båten fullt på fyra timmar, istället för tolv timmar som tidigare, genom att installera fler ombordladdare, säger Gustav Hasselskog som är grundaren till Candela. Men den tekniken bygger inte på snabbladdning utan snarare en trefaslösning.
Candela Speed Boat och många andra elbåtstillverkare har alltså andra utmaningar än laddinfrastruktur om ligger närmare. Till exempel ser de över möjligheterna att använda båten som en el-lagringsstation för dem som åker till sommarhus där det inte finns någon landström.
Samma satsning pågår i bilvärlden där man man alltså ska kunna koppla upp sitt hus mot bilens batteri.
– För dem som hämtar ström genom solceller och vindkraft är det bra att ha en rejäl batteribank och det är där båten kommer in i bilden, avslutar Alexander Sifvert.