Yamarin 59 SC – ny stabil och praktisk styrpulpetbåt

Stabil och praktisk? Det kan låta knastertorrt. Likväl är det just det, snarare än något annat, som utmärker Yamarin senaste skapelse mest. Yamarin 59 SC var namnet. 

Yamarin_59_SC_inledningsbild
Stabil och praktisk? Det kan förstås låta knastertorrt men likväl är det just det, snarare än något annat, som utmärker Yamarins senaste skapelse mest. Yamarin 59 SC var namnet.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Yamarin 59 SC samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!

För drygt tre månader sedan rapporterade Hamnen om nya Yamarin 59 BR från båtmässan i Düsseldorf. En båt som vi lärde känna som en ganska sportig och på fler än ett sätt fräck skapelse. Nu kommer nästa nyhet som är stöpt i samma form. Men som likväl är väsensskild från sin systermodell.

Praktisk och flärdfri

Till skillnad från sin syster är Yamarin 59 SC praktisk snarare än flärdig. Där HT-modellen har vindrutor och utfällbara solbäddar har den senaste nyheten fria passager och lastytor. Stor möda har också lagts på att förenkla livet ombord rejäla halkfria insteg samt föredömligt plana ytor. Något som uppskattas av seniorer som med ålderns rätt har stelnat till i benen och som vid kunna röra sig säkert ombord.

Fria passager

På samma tema finns det det gott om strategiskt utplacerade grabbräcken där även vattenskidbågen (extratillbehör) fungerar som ett bra stöd när man rör sig på akterdäcket och hela vägen ut till badbryggan. Fack för mindre föremål finns framför displayen och bredvid fotstödet. Smarta, mobila enheter kan laddas i handskfacket på passagerarsidan.

Rejäla pulpits

Likaså har fören har ett brett insteg och rejäla pulpits vilken underlättar landstigning. Inte minst på långgrunda stränder. Under det lilla fördäcket finns ett smart förvaringsutrymme av tampas som koms åt utan att man behöver öppna någon lucka.

Moderna instrument

En finess så god som någon är också Yamarin Q. En smart Display med Navionics elektroniska sjökort, radio och möjligheten att streama musik från telefonen eller surfplattan. Som extrautrustning finns också en Fishfinder, radar och fjärrkontroll för att reglera hela rasket.

Max 37 knop

Med det största motoralternativet, Yamaha F115 (115 hk), utlovas en toppfart på 37 knop och en förbrukning på 0,7 liter bensin per sjömil i hela fartregistret från 10 till +20 knop. Längd 5,95 m. Bredd 2,25 m. Vikt (utan motor) 840 kg. Sittplatser 6. Motor 80–115 hk. Bränsle 110 l. Toppfart (med 115 hk) 37 knop.