Windy 27 Solano – första intrycken från testen
Sober stil, snygga linjer och en rejäl portion körglädje. Check. Men frågan är om Windy 27 Solano har något mer att komma med? Här är de första intrycken från testen.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Windy 27 Solano samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
”Windy 27 Solano är en hyllning till ’back to basics boating’ med focus på en rymlig sittbrunn, ett bra skrov och fantastisk manöverbarhet. En ren sportbåt av typen ”Windy byggd på sextio- och sjuttiotalen” men med uppdaterad design och teknik.”
Så står det på Windys hemsida och den som blir klokare de orden kan sluta läsa här. Övriga hänger med nu när vi pumpar Hamnens utsände på de första intrycken från testen.
Har du hunnit bekanta dig med båten ännu?
– Nja, det är kallt, blåsigt och precis så muntert som det kan vara i Saltsjöbaden på våren. Inget daycruiserväder med andra ord men det går ändå, säger Claes Olivecrona.
Hur skulle ett tidigt utlåtande kunna låta?
– Vi har att göra med en riktig skönhet så som man minns daycruisers från förr. Frågan är om tiden har hunnit springa ifrån designen eller om Windy 27 Solano bara är härligt klassik och tidlös.
Och svaret?
– Det varken vill eller kan jag avslöja redan nu men det lutar faktiskt åt något helt annat än de båda alternativen.
Några kul egenheter?
– Ja massor, som till exempel att man kan få skrovet i vilken färg man vill. Just det här exemplaret är Underberg-grön – känn på den du.
Och på bästa daycruiser-manér så är Windy 27 Solano havets motsvarighet till en sportbil på land?
– Nja, nej det vet jag inte. Om man prompt måste hålla sig till liknelser på land så är detta en Mercedes med tanke på kvaliteten och på alla snygga detaljer. Det osar lyxbil lång väg.
En vild gissning – det finns gott om krut i motorrummet?
– Ja det är ett jädrans tryck. Vänta och se tills ni får se accellerationsprovet senare när vi publicerar testen. Jag kan säga att den ger ett starkt intryck när det gäller köregenskaperna.
Något mer som bör nämnas?
– Ja, jag gillar att båten har inombordare vilket har sina klara fördelar. Även det tar jag upp i testen, avslutar Claes Olivecrona. Uppdatering: Testen är nu publicerad.
Se också:
Windy 60 SRL – svensk jolle för 25 miljoner!
Windys nya Nimbusdödare angör i augusti
Windy 37 Shamal – med känslan av en lyxjakt