Skippo testar

Eldriven snipa – lika härligt som det låter...?

Att åka snipa är att umgås och att insupa omgivningen. Att få göra detta utan smatter, dunk, vibrationer, avgaser och annat otyg borde höja upplevelsen ordentligt? Hamnen.se testar om teorin stämmer.

En av de stora utmaningarna med eldrift är att det krävs stora batterier för att åka snabbt långa sträckor i farkoster med hög energiförbrukning. Planande motorbåtar kräver massor av energi och därför är de än så länge ganska usla som elbåtar. Och skulle man ändå försöka att elektrifiera dem som blir de ofta ännu sämre, då batterierna är tunga. 

Snipor och andra båtar som färdas i deplacementsfart är däremot ypperliga exempel där eldrift passar perfekt. Inte minst då det är väldigt trevligt att åka tyst i 4-5 knop. För då hörs bara lite skvalp från skrovet och fartvinden är inte heller något som bekymrar. Då blir effekten av att motorn är tyst som störst och man behöver varken bekosta eller släpa runt på särskilt stora batterier. 

Det här är vad som gäller i teorin. I videon ovan testar Skippos Gustav Morin hur upplevelsen är i praktiken.

Se också när Hamnen.se andra elbåtar:
Q30 – den finska el-revolutionen.
Merione 22 LC – nya grepp med retrodesign 

 

Vikensnipan 
Längd:5,80 m
Bredd:2,05 m
Vikt:750 kg
Djuågående:0,60 m
Mer info:www.navark.se