Quarken 35 Cabin – tuff hyttbåt med dragning åt det familjära
Till det yttre en riktig stekare men bakom fasaden döljer sig ett flertal familjevänliga finesser och en tydlig anpassning till det familjära. Se testen av nya Quarken 35 Cabin!
Nog är det som att vi har sett den förr och att man går vilse bland alla finska hyttbåtar med raka stävar, stegade skrov och kaxiga attityder. Men icke – Quarken 35 Cabin är ny, oprövad och ska därmed genomgå en granskning av Skippos utsände reporter. Frågan är vad den har något extra att erbjuda eller om den bara kommer att försvinna i mängden.
Inbyggt självförtroende
Det mesta som vi tidigare har skämts bort med när det gäller båtar i det här segmetet finns där. Bra fartrersurtser, en ljus och luftig hytt samt ett inbyggt självförtroende när det gäller sjöegenskaperna bara några exempel.
Till detta kommer också en egenhet i att hytten är förskjuten något åt babord och häpp – så har man i ett trollslag skapat sig extra volym invändigt utan att man för den skull måste klänga på höga skarndäck på sin väg mellan fören och aktern. Må vara att det bara finns en väg att välja på.
Andra har också läst:
Med den tilltagna invändiga volymen kommer också extra boutrymme. Däri ligger också familjeanpassningen. Quarken 35 Cabin är med andra ord mer av en semester-, -familje och bobåt än sina konkurrenter i samma storleksklass. Något som märks på flera sätt vid en närmare granskning.
I övrigt är överraskningarna – såväl positiva som negativa – få. Det senare skulle i sådana fall bestå i detaljer som ett helt omotiverat genomskinligt handfat i toalettutrymmet samt en så kallad wetbar på akterdäcket som man med fördel väljer bort till förmån för ett par extra sittplatser om Skippos reporter får tycka. Kanske hade också lite fler och bättre stuvmöjligheter i förhytten varit på sin plats.
44,5 tröga knop
Med 2 x 300 hästkrafter nås en toppfart på 44,5 knop och nog hade den kunnat rundas av uppåt om bara botten inte hade varit skitig? Samma sak, fast det rakt motsatta, gäller förbrukningen som hade kunnat rundas av nedåt.
Extra törstig i onödan
Med skitig botten, oklart hur skitig, så drar förbrukningen iväg i 3,2 liter/sjömil i 34 knop. Med ren botten i nära nog perfekta förhållanden lyder förbrukningssiffrorna så som följer (tillverkarens egna mätningar):
45,8 knop – 4,5 liter/sjömil
39,2 knop – 3,7 liter/sjömil
29,8 knop – 2,9 liter/sjömil
23,4 knop – 2,7 liter/sjömil
11,2 knop – 3,6 liter/sjömil
6,8 knop – 2,4 liter/sjömil
Från 3,4 miljoner kronor
Sammanfattningsvis skiljer sig Quarken 35 Cabin från sina konkurrenter genom att vara snäppet mer familjär i stort och smått. Priset med 2 x Yamaha 300 hk startar på 3,4 miljoner kronor.
Testexemplaret är utrustat med bland annat joystick, autopilot, Soft-deck samt navigationsutrustning som inte skäms för sig. Allt till priset av ytterligare 900 000 kronor.
Se testen!