Marex 310 – norsk fullträff för nordiska förhållanden
Finesserna, detaljerna, utförandet och så förstås – anpassningen till våra nordiska förhållanden. Det är mycket som faller Skippos Claes Olivecrona på läppen när han testar nya familjebåten Marex 310.
Att få en båt att se aptitlig ut är som bekant en sak. Att sedan få den att funka där ute i verkligheten och i alla förhållanden är en annan. Kanske är det just gällande det senare som utmärker Marex 310 allra mest.
Kort beskriven är denna båt en produkt av den norska och Arendal-baserade familjen Aalrud. Något som märks i varje detalj. Bland annat gillar vi hur denna båt i ett trollslag kan förvandlas från en skyddad inomhus-/bobåt till en luftig solskensracer (nåja) bara genom att öppna en enorma takluckan.
Men så har Marex också som första varv i båtvärlden arrangerat med ett tillslutande kapell i aktern som faktiskt kan hanteras utan att reta gallfeber på den stackare som åkt på uppgiften att stänga till därbakom vid en regnskur. En lösning som redan har kopierats av åtskilliga konkurrerande båttillverkare.
Mycket erfarenhet
Skippos utsände båttestare ser och noterar det hela tiden. Hur denna norska båttillverkare har tänkt ett varv extra i stort och smått. Hur saker lirar utan att trilskas bara för att konstruktionen inte är någon skrivbordsprodukt utan bygger på den erfarenhet som ett anrikt familjeföretag samlar på sig under många år av båtproduktion.
Ett varv extra
När vi så kastar loss med denna båt är det just layouten, lösningarna och de sparsmakade finesserna som imponerar mest. Någon har tänkt ett varv extra och låtit funktion gå före flärd. Allt enligt devisen ”gärna en snygg/tuff båt men det får inte gå ut över just funktionen.
I övrigt har Marex 310 allt som man kan förvänta sig av en familjebåt i denna storleksklass. Av en tydlig anledning har man ej fallit för frestelsen att bestycka den med utombordare vilket annars är en tydlig trend.
380 dieselhästar
Från förarplatsen, även det en genomtänkt sådan när det kommer till allt från funktion till ergonomi, kontrollerar man en Volvo Pentas D6 på 380 hästkrafter som denna dag och i dessa förhållanden ger en toppfart på 35,1 högst odramatiska knop. Bäst trivs dock Marex 310 i trakterna kring 27-30 knop då man kommer undan med en förbrukning på dryga två liter per sjömil.
Gott så men mest av allt gillas utförandet och planeringen. Ta bara en sådan sak som hur pentry-sektionen är planerad. Eller hur man lyckats snitsa till en gästkabin med komfort som vore det en ägarkabin. Och så toalettutrymmet som har allt av ståhöjd, svängrum, dusch, stuv och handfat som man kan önska sig.
Stjärna i kanten
Se testen där Marex 310 kommer undan med en stjärna i kanten och ytterst få plumpar i testprotokollet.