Svenska Candela tar in 80 miljoner och gör stjärnrekrytering från America’s Cup
Den svenska elbåtsbyggaren Candela får tillskott av Michel Kermarec, den hydrodynamiske experten bakom American Magic, Oracle och Artemis.
På ett år har den svenska bärplansbåtspionjären växt från 20 till 45 personer och slagit försäljningsrekord för elbåtar i Europa.
I september tog man ytterligare 80 miljoner från sina investerare för att kunna satsa ännu mer och nu firar de att en av America’s Cups främsta foilexperter börjar på företaget.
Michel Kermarec, doktor i hydrodynamik och en av världens mest erkända experter på bärplan, kommer att leda Candelas bärplansutveckling. Han är mannen bakom foilsen på American Magic’s ”Patriot”, och har ansvarat för hydrodynamisk design åt totalt åtta America’s Cup-lag – bland annat Oracle och den svenska satsningen Artemis.
På Candela ska han fokusera på att göra de redan snåla elektriska bärplansbåtarna ännu effektivare.
Se när Skippo testar:
Candela – svenska framtidsbåten i hårt test
– Det känns kul att jobba med detta i en tid då elbåtar verkligen lyfter. Candela är den första seriösa konkurrenten till fossilbåtar. Problemet med andra elbåtar utan foils är deras korta räckvidd, säger Kermarec.
Candela mer high-tech än America’s Cup
Trots de enorma mångmiljonbudgetarna i America’s Cup menar Kermarec att Candela på en punkt sprungit om den nuvarande, foilande AC75-klassen. Det handlar om datorn som styr instrumenten. Reglerna förbjuder nämligen teamen att använda sensorer och datorer för att sköta bärplanen.
Datorn bättre än människan
Kommunikationen mellan den som styr, den som trimmar seglen och den som sköter foilen är den svåra punkten. I Candela sköter en dator allt, och ska man vara ärlig så är den mycket bättre på det än de bästa mänskliga seglarna, säger Kermarec.
Bärplan borde slå igenom stort på motorbåtsfronten
Kermarec tror att en liknande utveckling är nära förestående på motorbåtssidan.
– Candela har lyckats med att göra en väldigt säker high-tech båt med bärplanens alla fördelar. Till exempel mjukare gång, inga svall och låg energiförbrukning. När man ser den förstår man att nästa logiska steg i motorbåtsutveckling är bärplan tillsammans med el, säger han.