Quarken 27 – första intrycken från testen
Kraftfulla tvärgående steg, ett sylvasst förskepp och en fet “läpp” för enkla på- och avstigningar. Det visste vi redan, men nu vill vi veta mer. Här är första intrycken från testen.
Quarken 27 T-Top har klara drag av Axopar 28 och Nimbus T8 i sin utformning och stil. Men kanske kan Quarken ge hela hopen av nya öppna stora och “stegade” båtar med utombordare en ordentlig match?
Det och mycket mer ska Hamnens två man starka besättning ta reda på denna strålande vackra vårdag utanför Lidingö. Men vi ska ta det från början.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Quarken 27 T-top samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!
För visst är det väl så att både du och Claes Olivecrona har gjort er lustiga över Quarken 27 T-top i ett studioprogram tidigare?
– Nej det vill jag inte påstå. Däremot hakade vi upp oss på en reklamfilm för densamma där en machoröst staplade superlativ på varandra utan hejd. Sedan fick man intryck av att detta skulle vara en grov vinterbåt, säger Gustav Morin.
– Det var “push your limits to the maximum”, “experience the superior performance”, ”perfekt harmoni” och gudvetvad…
Och nu har ni chansen att se vad denna råa finska vinterkrigare går för?
– Exakt, men utan att säga för mycket så tycker jag att den mer framstår som en tuff solskensracer.
Hur då?
– Ja, vad har man till exempel en T-top och jättelika solbäddar till på en vinterbåt? Det finns fler exempel.
Något som överraskar?
– Ja, den är förvånansvärt luftig och rymlig och det är lätt att röra sig ombord även om man är många. Den är helt enkelt härlig att vistas ombord på – man längtar inte iland om man säger så.
Se också:
Test: Quarken 27 Cabin
Quarken boats – ny trendig tuffing från Finland
Quarken Boats – Finnarna gör det igen
Hur är den att köra?
– Det varken vill eller kan jag gå in på så mycket ännu men vad vi har märkt hittills så är den rapp med sina 300 hästar där bak. Vi ska snart se och analysera vad de dubbla tvärgående stegen, den raka stäven och det sylvassa förskeppet gör för köregenskaperna.
Men något mer kan vi väl få?
– Nej. Eller okej då. Jag kan säga att den som vill ha en riktig vinterbåt får vänta på hyttversionen.
Men i övrigt löper allt på som det ska?
– Nja, vi fick faktiskt soppatorsk beroende på tre olyckliga, eller ska vi säga slarviga, omständigheter. Varken vi eller de som lånade ut båten hade gjort en rejäl koll på soppatillgången. Ej heller var bensinmätaren kalibrerad så det såg ut som att vi hade bränsle. Detta verkar dessvärre ofta vara lite bökigt att få till på många båtar. Kanske kan man säga att allt var vårt fel ändå eftersom vi kanske körde några fler vändor än nödvändigt. Det var dock inte värre än att vi kastade ankare och fick en liten paus i väntan på leverans av bensin.
Så när får vi se om Quarken 27 T-Top är en vinterkrigare, en solskensracer eller något annat?
– Vi kommer att redigera och publicera testen (Uppdatering: testen är nu publicerad) så fort det bara går när vi är klara här. Håll ut, avslutar Gustav Morin.