Nyrenoverad – hydrokopter med Rover V8-motor

Hydrokopter från finska Pargas med en Rover V8-motor.
Amphibian 3000 – en nyrenoverad hydrokopter från 60-talet.

En hydrokopter från 60-talet är inte det första man ger sig på att renovera – men kanske det ballaste. Möt barndomsvännerna Oscar Axhede och Rickard Wennergrund.

Vem kom på idén? Varför? Men framför allt – varför en hydrokopter? Frågorna hopar sig och vi ringer upp Oscar Axhede som är halva drivkraften bakom projektet.

– Tanken hade funnits där länge då vi hänger mycket på en ö ute på Björköfjärden i  Mälaren dit det inte alltid är så lätt att ta sig, säger Oscar, och fortsätter:

Se också:
Svenska svävare in action!
Hemmabygge – amfibiebåt helt i trä!
Världens coolaste svävare!

– Vi letade efter något lämpligt att åka med när isen varken bär eller brister. Efter att ha spanat på alla möjliga slags sjuka fordon, bland annat ett fordon som man delade ut post med på den ryska tundran när det begav sig, så fann jag den här.

Och lurade med din kompis Rickard Wennergrund?

– Nej, han var redan nere i renoverings-träsket sedan länge när tillfället dök upp. Vi har renoverat mycket tillsammans. Detta var vårt gemensamma projekt långt innan vi stötte på det.

Det vi snackar om är en Amphibian 3000 hydrokopter som en självlärd ingenjör vid namn Nils Ericsson konstruerade i finska Pargas och satte en Rover V8-motor i på 60-talet?

– Ungefär så ja. Sedan tjänstgjorde den också några år, oklart hur många, i Sjöfartsverkets ägo. Primärt som lots men också som skolskjuts om jag har fattat det rätt.

Och sedan slog ni klorna i den?

– Ja, den hade sett bättre dagar och det tog ungefär ett år att serva och rusta V8:an, hydrauliken (till taklucka, upp- och nedfällning av hjul-/medar, vinschar och annat reds. anm) för att nämna en del. Men kanske framför allt elen.

Framför allt elen?

– Ja det, var ett jädrans virrvarr av lappade och lagade grejer från 60- och 70-talen. Men så ville vi också ha många knappar och elektriska finesser.

Många knappar?

– Ja, det bestämde vi tidigt. Vi designade en egen instrumentpanel och märkte upp alla funktioner med samma typsnitt som NASA använder.

Nördigt?

– Jajamen!

Från vänster Oscar Axhede, Rufus Wennergrund och Rickard Wennergrund.

Vad har ni för bakgrund som ger er på ett sånt här projekt?

– Det är en lång story. Vi gillar att jobba med händerna och det började tidigt. Rickard renoverade en Ford Mustang när han var ung och jag var inte mer än 17 när jag totalrenoverade en Maxi 68.

Och som alla renoverings-entusiaster så säljer ni pärlan så fort den är klar?

– Japp, den är faktiskt till salu så att vi får plats med nya spännande projekt.

Som vadå?

– Det får vi be att få återkomma med, avslutar Oscar Axhede.

Oscar Axhedes och Rickard Wennergrunds nyrenoverade hydrokopter provkörs på Mälaren.