Världspremiär på Elbåtsmässan: RIB Unlimited ger ny 8-metersbåt
Målet för RIB Unlimited är tydligt. Bygga en så energieffektiv båt som möjligt. I fjol gästade de Hamnens Elbåtsmässa med sin 6-metersmodell – i år tar de med sig en världsnyhet.
Vid fjolårets elbåtsmässa dominerades utställarlistan av två typer av elbåtar: De långsamma glidarna och de högteknologiska bärplansbåtarna.
Men med ett undantag.
Båtarna från RIB Unlimited ser i mångt och mycket ut som vilka andra RIB:ar som helst. Men bakom skrovdesignen har otaliga timmar lagts på att maximera effektiviteten till en så hög grad som möjligt.
– Vi har löpt linan ut för att skapa vad som i våra ögon är det mest energieffektiva som någonsin varit möjligt i RIB-formatet. Detta utan att tappa några av de ursprungliga kvalitéerna som en RIB erbjuder, säger Martin Philip, vd på RIB Unlimited.
Läs även:
RIB Unlimited – snabb, billig och komplicerad eldrift
Test: Stream Propulsion – så bra är den svenska elsnurran
Stream Propulsion – ny svensk tillverkare av starka elutombordare!
Världspremiär av 8-metersmodell på Elbåtsmässan
Förra året visade man upp 6-metersmodellen 6SX. I år kommer en purfärsk 8-metersmodelle. Även den med samma tanke om att vägen mot eldrift eller lägre bränsleförbrukning är att producera så effektiva skrov som det bara går.
– Om man tar en vanlig båt idag och monterar på en elektrisk drivlina så kommer det sannolikt att gå långsamt eller tämligen kort. För högre farter krävs större motorer och större batterier som i sin tur ökar vikten och behovet av ännu större motorer. Då skapas en ond cirkel och balansgången är svår, säger Martin Philip och fortsätter:
– Det är inte svårt att åka fort med en elmotor, däremot så är det svårt att åka i en skaplig planingsfart en längre tid. Tricket är alltså att hitta en vettig balans mellan fart, räckvidd och i slutändan också till ett rimligt pris.
Motorer från Stream Propulsion
Den mindre 6-metersmodellen är utrustad med Stream Propulsions motor på 37 kilowatt samt medföljande batteri med en kapacitet på 25,9 kilowattimmar. Den större modellen på åtta meter, som har sin världspremiär på Hamnens Elbåtsmässa, ska komma att kunna utrustas med dubbla drivlinor av samma sort.
Martin Philip har också en spaning gällande båtlivet i stort. En olycklig sådan där båtar och motorer bara blir större och större när det rätta vore att fokusera på energieffektivitet och minska bränsleförbrukningen. Något som i nästa steg skulle bädda för en bredare övergång till el.
– I bilbranschens utveckling så var det länge diskussion om att bygga mer energieffektiva bilar och motorer som dragit mindre bränsle parallellt med att elektrifieringen fått större och större fäste. Vi ser inte samma utveckling i båtbranschen. För att lösa problemet kommer man på sikt behöva gå över till el, säger Martin Philip, och fortsätter.
– Men idag tror vi att det bästa erbjudandet är att låta kunden själv få välja typen av drivlina då förutsättningarna för hur båtens ska användas kan skilja sig stort.