Svenska uppfinnaren – fendrift kan bli slutet för propellern
Det är hög tid att ifrågasätta propellern. Det menar den svenska uppfinnaren Thomas Jemt som anser sig ha något avsevärt bättre på gång.
Propellern – så som vi känner den – har sett ungefär likadan ut sedan början av 1800-talet. Lika länge har den varit ohotad för framdrivning av allehanda motordrivna flytetyg. Något som den svenska uppfinnaren Thomas Jemt tyckte var värt att utmana när han började utveckla Dolprop.
Se också:
Sommarens haj-hysteri var troligen Dolprops drönare
Fendrift – ny utmanare till propellern
Dolprop – blivande svensk världssensation?
Enkelt beskriven är Dolprop en fena inspirerad av flasknosdelfinen. Och som i en rak jämförelse med en propeller ska ha en fantastisk verkningsgrad – eller ett fenomenalt grepp i vattnet om man så vill. Något som Hamnen rapporterade om i ett inslag från båtmässan Allt för Sjön för åtta år sedan.
Inspireras av flasknosdelfinen
Där och då brottades Thomas Jemt med problemet att fenan – till skillnad från en roterande propeller – drogs med en ojämn kraftöverföring som gjorde att den står stilla ett ögonblick när den vänder. Ett problem som nu är löst. Därtill har han utfört en lång rad andra förfiningar och förbättringar.
– Flasknosdelfinen är en stor förebild i mitt arbete. Den väger drygt 300 kilo, har en helt osannolik prestanda och accelelererar från noll till trettio knop på några få meter med en effekt som bara motsvarar ett par hästkrafter. Och så är den utvecklad under 50 miljoner år av evolution, vilket kan vara värt att låta sig inspireras av, säger Thomas Jemt.
Låg profil i åtta år
Tiden efter mötet på Allt för Sjön har sedan varit åtta år med låg profil och hårt arbete i det tysta. Dock med en växande förvissning om att ha något stort på gång. Något som äntligen skulle kunna ersätta propellern som man anser är ineffektiv, miljövidrig och bullrig i en enda olycklig kombination.
Det är heller inga dåliga siffror som man har kommit fram till under arbetets gång. Enligt Dolprops egna beräkningar så ska deras fendrift ha en verkningsgrad på betydligt mer än vad en traditionell propeller kan skryta med.
Ljudlös gång i havsmiljön
– När det gäller propellerdrift är det annars containerfartyg som kan redovisa den bästa verkningsgraden med sina 70 procent, säger Thomas Jemt.
Han fortsätter:
– Men frågan är ändå om det inte är den ljudlösa gången under vattnet som är den största vinsten. Speciellt känsliga för ljud är valarna i världshaven som tappar orienteringen, kommunikationen och därmed också livsgnistan – av propellerljud. Kalvarna simmar vilse och forskning har visat att vuxna valarna begår kollektiva självmord.
I dagarna nåddes Hamnen också av nyheten att Dolprop har ingått ett samarbete med eldrivna Strana med målet att göra en redan effektiv båt ännu mer effektiv. Något som i klartext innebär att man konverterar deras Seadrive POD-drivlina till fendrift.
Enligt uppgift ska både arbetet med konverteringen samt tidiga tester ha gjorts med ”mycket bra värden som resultat”.
På halster i ytterligare två veckor
– Exakt hur bra siffrorna är väntar jag dock med att avslöja till den internationella utställningen NuTTs 2023 i Portugal (Ocean Sustainable Solutions) som arrangeras den 15 oktober.
En sak till bara – innan du packar för Portugal. Det är många som undrar hur man ska kunna backa med fendrift?
– När det gäller samarbetet med Strana så är uppsättningen anpassad för Pod-Drive. Man vrider helt enkelt poden/fenan ett halvt varv under båten. Sen har jag flera lösningar för att kunna backa på andra applikationer. Men det är en lång story som kanske kräver en separat artikel, avslutar Thomas Jemt.