Svenska Formel-1 esset satsar på elbåtsracing
En dryg månad har gått sedan det svenska båtracingesset Erik Stark knep VM-silvret i Formel 1. Nu siktar han mot toppen i den nya racingklassen för extrema foilande elbåtar.
Nej, det handlar inte om att Erik Stark ska lägga om kursen helt och hållet. När Formel 1, båtracingens allra mest prestigefyllda tävlingsklass, drar igång igen i slutet av denna månad kommer Stark att vara med på startlinjen. Något som dock inte hindrar honom från att satsa på den nya eldrivna och foilande racingklassen E1 parallellt.
Se också:
E1 – första testerna med nya eldrivna F1-båten
E1 är flygande elbåten som kan ersätta Formel 1!
Med sig in i leken har Stark sina trogna medarbetare från VCictory Team som kommer att sköta det tekniska samt depåarbetet även i E1. Men vara som en del av E1 Team Miami som drivs av den kända och flerfaldigt Grammy-belönande artisten Marc Anthony.
Racing för framtiden
Det första racet körs i Jeddah, Saudiarabien 2–3 februari. E1 World Championship är den första helelektriska motorbåtsracingserien och kör med helt unika elektriska hydrofoilbåtar – kallad RaceBird. Med fokus på att kämpa för framtiden för elektrifiering och bevara våra vattenvägar, ska E1 World Championship ge en show som inte liknar något världen tidigare har sett. Invigningssäsongen börjar den 2 februari 2024 innan man ger sig ut på en världsturné till Venedig, Puerto Banus, Geneve, Monaco, Rotterdam och Hong Kong.
Hamnen får ett snack med Erik Stark:
Vad har du för erfarenhet av foilande hypersnabba elbåtar?
– Den är ganska begränsad. Jag har hunnit provköra en del och det är helt klart en ny grej och väldigt speciellt på flera sätt. Man kan kanske säga att det gäller att köra ännu mer med insidan och sträva efter hög snittfart snarare än att jaga toppfart. Eller att undvika att ramla ur foiling-läget om man uttrycker det så. Något som lätt kan hända om det är lite stökigt på vattnet, säger Erik Stark.
Så du siktar lika högt i E1 som i F1?
– Ja, fast här ska jag väl erkänna att det är lite mer ovisst. Inte minst för att tävlingsformen inte är riktigt spikad. Klart är dock att jag ska ingå i ett tvåmanna-lag ihop med Anna Glennon från USA, en tjej med tunga meriter inom Jet Ski. Det ska bli kul att se hur långt vi kan gå och det känns extra bra att köra tillsammans med Marc som är en väldigt engagerad teamägare.
”Makalös acceleration”
De unika elektriska hydrofoilbåtarna som mäter in i den nya racingklassen går under namnet RaceBird och har ett Kreisel-batteri på 150 kWh och en elektrisk utombordare som är framtagen av Mercury Racing. Med detta utlovas såväl ett vridmoment och en acceleration som är “svår att föreställa sig”.
Hamnen har också nåtts av nyheten att den svenske världsmästaren Timmy Hansen ger sig in i E1-cirkusen.