Studenter slår fartrekord i elbåt: ”Mer att hämta”
Fartrekord för elbåtar duggar tätt. Senast var det Sean Torrente i samarbete med svenska Mannerfelt Design Team. Nu är ett nytt rekord satt, om än med liten marginal – och denna gången av en grupp studenter.
Det har inte gått många månader sedan fartesset och ”F1 Powerboat”-föraren Shaun Torrente slog sitt eget världsrekord i en eldriven båt. Då var det den svåra 100-knopsgränsen som skulle krossas ihop med Mannerfelt Design Team.
Men nu är även det rekordet ett minne blott.
Redan i slutet av oktober på en sträcka godkänd av den amerikanska powerboat organisationen var det dags igen. Båten, som fått namnet Big Bird, fick en så kallad flygande start för att bygga upp hastighet. Därefter mättes såväl den genomsnittliga hastigheten över två distanser som de högsta noterade farten.
Under det första försöket lyckades man inte nå över 100-sträcket utan landade på 96,5 knop. På vägen tillbaka gick det dock bra mycket snabbare och båten kom upp i hela 102 knop. När den genomsnittliga hastigheten för de två sträckorna lades ihop stod det klart att man lyckats hålla i genomsnitt 99,2 knop.
Studenter ligger bakom rekordet
Världsrekord i all ära men vad som är enastående i det rekord som nu slagits är att det är gjort av en grupp studenter vid Princeton University.
– Vi förväntar oss att elbåtsmarknaden och powerboating på eldrift kommer att explodera under de kommande åren. Då vill vi visa att vi är att räkna med, säger Edric Zhang som är en del av universitets speedboat-lag.
Man tror dessutom att det ska finnas ”mer att hämta” ur drivlinan. Enligt studenternas beräkningar ska det vara inom full rimlighet att nå en topphastighet på 104 knop med den konfiguration de idag använder.
Laget har till skillnad från många andra satsat på en lättviktsdesign. Motor, båt och förare väger inte mer 442 kilogram medan många av de andra lagen med sikte på fartrekord kan väga uppemot det fyrdubbla.