Sea Master 280 – ger en tuff match

Sea_Master_280_puff
Sea Master 280

Sea_Master_280_puffKonkurrenterna blir allt fler för Nord Star, Paragon, Targa och de andra klassiska ”advokatjeeparna”. Senast i raden är svenskbyggda Sea Master 80 och den sägs vara riktigt vass.

Enligt testrapporter är det just sjöegenskaperna som utmärker den här prydliga allvädersbåten. Den sägs tackla rejäla dyningar väl och kännas kraftig i tufft väder, samtidigt som den går lätt på platt vatten. Om förbrukningssiffrorna stämmer är den känslan korrekt. Enligt varvet drar båten blott 1 liter per sjömil i 30 knop, vilket är i klass med Deltas 29-fotare. Detta är mycket tack vare de två luftsmorda stegen och den mjuka gången kan man tacka bottenvinkeln på rejäla 24 grader för.

Båten är ursprungligen en daycruiser för soliga dagar. Nu har den öppna sittbrunnen ersatts med en hytt som rymmer en soffa som kan göras om till dubbelkoj, pentry, toalett och två kojer till i fören.

Något som utmärker Sea Master från de flesta av sina hyttbåtskonkurrenter är solbädden i fören och sofflösningarna i aktern. Den ska alltså fungera fint både i ruskväder och solsken.

Precis som Beneteau Barracuda går Sea Mastern att få med utombordare, vilket få andra erbjuder.

Längd: 8,50 m
Bredd: 3 m
Motor: 200 – 400 hk
Fart 20–45 knop
Vikt: 2 500 kg
Antal personer: 8
Pris: ca 1,1 miljoner inklusive D4 260 hk. Ca 700 000 kr förberedd för utombordare men utan motor.
Mer info på www.seamaster.se.