Ryds 735 VI – varvets största modell någonsin
Med nytt designspråk från Mannerfelt och fetare mått än någonsin förr tuffar klassiska Ryds till sig ordentligt.
Ryds själva presenterar den nya båten som inte bara den största båten i varvets historia. Det är också som varvets största nyhet någonsin.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Ryds 735 VI samt få tillgång till hela Hamnens arkiv av testade båtar!
Med det sagt kan man tänka sig hur viktigt det är för Ryds att den här satsningen slår väl ut.
Lovande på förhand
Och nog ser det lovande ut med snygga linjer och kaxiga attribut så som en tonad ruta utan båge och pulverlackade räcken. Bilden förstärks av den starka kontrasten mellan vitt och svart.
Svart och vitt
Vi får väl se om färgerna, eller snarare bristen på färger, lever kvar när vi får se båtarna i produktion. Oavsett så är det ett lappkast om man ser till Ryds tidigare modellprogram som haft både skrikrött och Iprenmannen-blå markörer.
Nu har man alltså valt en tuffare ton och därtill ett helt annat designupplägg med centerkonsol, upphöjt fördäck och en fast konsol med soffa istället för stolar på det för båtvärlden frustrerande vanliga upplägget med rangliga piedestaler.
Snyft och funktionellt
Jag kan inte låta bli att urskönja likheter med Iron boats som Mannerfelt design team tog fram tillsammans med Järnbröderna ifjol. Vi känner igen rutan väldigt väl och upplägget med sittkonsolen – en snygg lösning som visat sig fungera väl. Men samtidigt är kontrasten stark mot Iron, inte minst då friborden på vanligt Rydsmanér är väldigt höga.
Välj mellan inom- och utombordare
Måtten på nya Ryds 735 VI är 7,2 x 2,58 meter och max tillåtna motor är 250 hk. Det finns ingen officiell viktsiffra ännu men om Ryds fortsätter på sitt fina inslagna spår att bygga lätt så borde max tillåtna effekt bjuda på ordentligt med fart och i sammanhanget vettig bränsleförbrukning. Som synes på bilderna så kan man välja mellan inom- och utombordare.
Inte sex!
Om ni tror att VI står för version sex, så tror ni fel. Ryds har under många år satsat på vakuuminjicering och det är något de fortsätter att trumma för med all tillgänglig tydlighet.
Lätt och stark
VI står alltså för vakuuminjicering och det ger flera fördelar, såsom effektivare användning av bindmedel och därmed en lättare båt, något som Ryds gjort väldigt bra med sina tidigare modeller 488, 528, 588 och 628.
Tillverkning i Sverige
Ryds har tillverkat båtar i 70 år och när många andra flyttar utomlands så jobbar de envist på i sina lokaler i Ryd.