Nord Star 32 Patrol – inte bara en Targakopia
Nord Star har i alla tider fått dras med benämningen Targakopia. Med viss rätt. Men nya 32 Patrol vill något mer.
I slutet på 70-talet kom en båtmodell som inte liknade något annat. En båt med en skaplig hytt i mitten och fria gångytor runt om. Att påstå att den var en succé från dag ett vore att fara med osanning.
Men så svängde det. Targa, som båten hette, började kallas för ”advokatjeep” och havets ”4 wheel drive” istället för bara korvstånd. Sedan kom efterföljarna med Nord Star i spetsen. Efterföljare som bygger båtar efter ungefär samma grundtanke. Fria gångytor runt en hytt.
Den senaste nyheten, Nord Star 32 Patrol, har i en rak jämförelse med konkurrenter och tidigare modeller, begåvats med litet mer plats inomhus tack vare ett upphöjt fördäck. Sedan finns finesser som skjutdörr mot akterdäck och ett sjövärdigt och tyst skrov.
Skönt boende
Nord Star 32 bjuder också två separata kabiner, stort våtutrymme med WC och dusch samt ett rejält pentry. Även hytten är ovanligt stor för båtens storlek och med plats för åtta personer.
Båten kan beställas med enkel eller dubbelmontage på allt ifrån 1 x 400 hk upp till totalt 800 hk. Det senare ger en toppfart på 47 knop. Om man får tro den svenska generalagenten så kommer ett singelmontage av Volvo Pentas D6-400 att bli det vanligaste valet.
Det ger, enligt uppgift, en toppfart på ca 35 knop och en bränsleförbrukning på cirka 1,8 liter per sjömil i 28 knop.
På det hela taget känns Nord Star 32 Patrol som ett försök att komma med något mer. Inte bara vara en kopia.