Nord Star 24 – nytt försök med utombordare
För tolv år sedan försökte finska Linex Noats lansera sin beprövade 24-fotare med utombordare som alternativ till inombordare. Det gick sådär. Nu gör man ett nytt försök.
Trenden är tydlig. Allt större båtar, som för bara några år sedan ansågs självklara med inombordare och ingenting annat, erbjuds nu med utombordare. Av flera anledningar. Utombordare är mer lättskötta, kräver mindre underhåll och finns numera med så pass mycket kraft att de fungerar på stora ekipage.
Nackdelarna med en Suzuki 200 hk på akterspegeln i stället för en Volvo Penta (D3 220 hk) är att utombordaren drar 3-4 deciliter mer per sjömil och att utombordaren kommer med en viss stöldrisk.
50 knop!
Med en Suzuki 200 hk som drivkraft kan man räkna med en toppfart på runt 34 knop. Tycker man att det verkar lamt så kan man ladd på ända upp till 400 hk. Antingen form av 1 x 400 hk eller 2 x 200 hk. Med 400 hk räknar varvet kallt med en toppfart runt 50 knop.
I övrigt känns Nordstar 24 igen med sina tre skjutdörrar som leder in till hytten och sin kompakta styrhytt, sin förruff med kojplatser för två och ett separat toalettutrymme.