Nordens äldsta kravellbyggda vrak hittat
Marinarkeologer från museet Vrak har hittat ett vrak från 1480-talet som något överraskande är kravellbyggt vilket kan ge nya insikter om Sveriges maritima historia.

Att det aktuella skeppet är kravellbyggt innebär som bekant att bordläggningen består av plankor lagda kant i kant i stället för att överlappa varandra som i fallet med klinkbyggda skepp. Det senare var annars en byggteknik som var förhärskande vid den här tiden.
Genom att bygga med kravellteknik kunde man bygga starkare och större fartyg. Framväxten av kravellbyggnadstekniken ses av flera forskare som ett svar på att man började använda kanoner på skeppen under 1400-talet. Att ha kanoner ombord krävde stabila, kraftiga skepp och för att stå emot fientliga kanonkulor behövdes en stark bordläggning.
– Vi planerar att söka externa medel för en utgrävning. Det här skeppet är en mycket intressant länk mellan medeltidens och den nya tidens skepp och skeppsbyggnad. Det kan ge oss mycket ny information om en viktig brytningstid i Sveriges maritima historia, säger Håkan Altrock på museet Vrak.
Han fortsätter:
– Det är ett stort skepp som bör ha varit omkring 35 meter långt och 10 meterbrett. Skeppets spant reser sig fortfarande högt över bottnen och i aktern står akterstäven och rodret fortfarande upprätt, säger Håkan Altrock, intendent vid museet Vrak och projektledare för den marinarkeologiska undersökningen av vraket.
Typ av vrak oklart
Vrakfyndet är ett av fem i Landfjärden. Enligt skriftliga källor har de tidigare förmodats vara vikingaskepp, men ingen har med säkerhet kunnat bestämma vilka slags vrak det är, eller deras ålder.
Håkan Altrock igen:
– Tre av de fyra största vraken daterade vi redan för ett år sedan till 1600 till 1700-tal. Ett av dem kunde vi dessutom koppla ihop med en skriftlig källa från 1600-talet, säger Håkan Altrock.
Virke från östra Blekinge
– Det här speciella skeppet kallar vi för Vrak 5. Det är det äldsta och mest intressanta av vraken som vi undersöker i Landfjärden. Vi har daterat det helt säkert till 1480-tal, men skeppet kan möjligen ha byggts så tidigt som under 1460-talet och sedan reparerats under 1480-talet. Vad vi också vet med säkerhet är att virket som skeppet byggdes av fälldes i Möre som ligger i Kalmartrakten, eller i östra Blekinge, avslutar Håkan.