Minsveparen M 20 – krigshjälte mot nya mål
Hamnen har tidigare rapporterat om minsveparen M20 som kort efter en renovering därpå kastade loss för en jublileumsresa. Nu väntar mer underhåll och nya mål.
Åttio års tjänst som minsvepare, skolfartyg med mera satte sina spår och inför vintern 2020/2021 var tiden inne för renovering. Det blev ett omfattande arbete och ett samarbete mellan Föreningen M 20, Beckholmens Dockförening, och båthantverkarna på Nya Djurgårdsvarvet.
Se också:
M 20 – krigshjälte på jubileumsresa!
Heroiska svenska minsveparen åter i bruk efter ideella insatser
Bland annat har samtliga överbyggnader slipats, spacklats och målats på Stockholms Reparationsvarv, bordläggningen har tvättats och målats. Maskinluckor har reparerats, nya kapell har köpts till jolle och mycket mer.
Modern marinelektronik
Sjöhistoriska Museet har bidragit med nya vepor (banderoller). Värmesystemet har bytts ut och en modern miljövänlig luft/vatten-värmepump har installerats. En ny skeppsbåt (jolle) döpt till ”Gugge” har donerats till fartyget. Fartygets navigationssystem har uppgraderats med bland annat nya Garmin-plottrar samt elektroniska sjökort. Ett nytt administrativt datorsystem har införskaffats.
Sommartouren 2021
Den 12 april 2021 dockade M 20 kunde man konstatera en minst sagt lyckad insats varpå den gamla krigshjälten gav sig ut på en en längre jubileumsresa runt Sveriges kust från Stockholm till Göteborg upp till Strömstad och tillbaka genom Göta kanal.
Nu väntar nya mål. Meningen är att M 20 ska tjänstgöra som sjögående museifartyg. För det krävs dock fortsatt löpande skötsel med torrsättning, besiktning och bottenmålning vartannat år. Vidare ska maskiner och pumpar ska smörjas, olja och filter bytas varje år. Överbyggnader och skrov skall skrapas, rost skall knackas och allt ska målas regelbundet. För att nämna en del…
Allt enligt plan
I princip följer föreningen den underhållsplan som fartygen hade under sin tid i Svenska flottan. Fartyget är i huvudsak utrustat med civila motorer och utrustning vilket underlättar tillgång till service och reservdelar.
Grått och grått
För att behålla fartygets ursprungliga utseende följer föreningen det målningsschema som togs fram vid ombyggnaden 1993. Målningsschemat är ganska omfattande då fartyget har skrov i trä, däck klätt med skivor, överbyggnader i aluminium samt mycket utrustning i stål. Målningsschemat kan dock sammanfattas som ”sju nyanser av grått”!