Mercury V12 600 hk – första intrycken från testen

Hamnens Gustav Morin och Claes Olivecrona befinner sig i Strömstad för att testa nya Nordkapp 905 Gran Coupe V12. Bak på sagda båt sitter det dock ett åbäke som stjäl all uppmärksamhet. Här är första intrycken från testen av Mercurys nya herrejösses-motor.

Mercury_V12_forsta_intryck
Nya Mercury V12 600 hk upplevs som osannolikt stor när man kommer den in på skinnet.

Strömstad. Skitväder. Tid för test av nya Nordkapp 905 Gran Coupe V12 vilket inte är det lättaste då det sitter en jätte, bjässe, åbäke, mastodont, gigant, herkules, hulk, leviatan, mammut, rese, titan – kalla det vad du vill – på akterspegeln.

Problem att fokusera på uppgiften Gustav Morin?

– Ja, men det här inte så konstigt då vi har med Mercurys nya 7,6 liters V12 utombordare att göra. Därför bestämmer jag, här och nu, att Nordkapp 905 Gran Coupe med tilläggsnamnet V12 får vänta en stund. Nu handlar det om detta – ehh…

Åbäke?

– Ja, eller schabrak. Ordet kylskåp och slalompjäxa har också förekommit. Maffig är den i vilket fall.

Så vad sägs?

– Ja, var ska jag börja? Det är alltså världens största utombordare sedan Volvo Penta lade ner sin satsning på Seven Marines värstingmotorer. Vi snackar alltså 600 hk, automatisk växellåda, vridbart växelhus, tolv cylindrar och teknik som vi aldrig sett förut på en utombordare.

Hur känns det i praktiken?

– Jo tack, omtumlande. Jag har precis provkört den en första runda när den sitter på Nordkapp 905 Gran Coupe V12 som är nio meter lång, tre ton tung och som är förstärkt för att klara dessa påfrestningar.

Och?

– Trots detta känns båten fjäderlätt och motorn känns aldrig det minsta ansträngd ens i accellerationsfasen. Den är verkligen en urkraft.

Se också:
Köpläge – kraftiga prisökningar på utombordare att vänta

Och så är den tvåväxlad – hur märker man det?

– På ett sätt märker man det knappast alls då växlingen sker automatiskt, odramatiskt och behagligt. Det är först när man ligger på ett stabilt varvtal och plötsligt trycker på lite extra som den låter höra av sig. Då blir det som en kick-down effekt på en bil – man hör ett ordentligt morr och känner en direkt och ordentlig extra knuff i färdriktningen. Även när man saktar in hastigt kan man märka av växlingarna.

Nya Mercury V12 har tvåväxlad växellåda och levererar inte mindre än 600 hk när spjällen är vidöppna. Hamnens reportrar var egentligen på plats för att bara testa Nordkapps flaggskepp 905 Gran Coupe men många av de största spontana intrycken togs upp av den enorma utombordaren.

Inga speciella händelser annars?

– Nej, eller jo. Jag skulle manövrera mig ut från bryggan och roade mig först med att bara använda bog- och akterpropellern. När det blev dags att knuffa på med V12:an blickade jag först bakåt och såg att motorn inte hängde med rattrörelserna. Det blev några stressiga sekunder där innan jag kom på att det bara är växelhuset – inte hela motorn – som följer med när man styr, haha.

Så när får vi höra mer om själva båten som du egentligen skulle testa?

– Det är lite oklart då vi har hunnit med ett 40-tal tester som ska publiceras här i rask takt framöver. Den får helt enkelt ställa sig i kö, avslutar Gustav Morin.